Terug naar blog

De arbeidsmarkt in 2022: doe alsof je net bent geboren

It’s a wrap: tenminste bijna. Nog even en we proosten op 2022. Hoog tijd voor een overzicht van een aantal meestervoorspellers op het gebied van HR, arbeidsmarkt en digitalisering. Welke trends zien zij komend jaar? Wat gaat de arbeidsmarkt in 2022 doen? Je leest het in dit blog!

Greg Verdino: Doe alsof je net bent geboren

Allereerst is daar futurist Greg Verdino, die vaker een aantal rake voorspellingen heeft gedaan. Deze ‘digital goeroe’ is al ruim 30 jaar expert in de digitale transformatie van bedrijven als Nestlé, GE en Saatchi en Saatchi. Volgens Verdino is verandering het enige dat de komende jaren zeker is. Ons aanpassingsvermogen zal daardoor enorm op de proef worden gesteld.

Throw away the old rulebook, challenge your assumptions. Act like your brand was born today.

Greg Verdino

Business Futurist & Digital Transformation Expert

Voor organisaties betekent dat een fundamentele mindshift. Zij moeten accepteren dat steeds meer mensen voor een andere manier van werken en leven kiezen dan voor de coronacrisis. Prioriteiten zijn immers enorm verschoven. Banen veranderen blijvend, datzelfde geldt voor skills. Iedere organisatie, ieder team en ieder individu zal daardoor met een ‘altijd-aan-knop’ moeten anticiperen op die veranderingen. Het resultaat: nieuwe markten, bedrijfsmodellen en nieuwe manieren van werken.

Josh Bersin: Duidelijke carrièrepaden en powerskills

Josh Bersin, HR-expert, ziet in 2022 het grootste tekort aan arbeid ontstaan dat we in decennia hebben gekend. Die schaarste zal bedrijven beperken in hun activiteiten. Organisaties die focussen op het aantrekken en ontwikkelen van skills hebben hierin een beslissend concurrentievoordeel. Binnen die skills definieert Bersin de zogenaamde ‘power skills’: strategisch denken, samenwerken en communiceren en storytelling.

Eigenschappen als vergevingsgezindheid, bescheidenheid en empathie worden daardoor in 2022 belangrijker. Bersin voorspelt verder dat met name die laatste in 2022 hoog op de agenda zal staan. Managers wordt gevraagd zich meer kwetsbaar op te stellen.

Als sollicitant of werknemer zal je steeds meer getest worden op die skillset van de toekomst. En het is aan Learning & Development om daar voor een organisatie over mee te denken. Ook voor recruitment ligt hier een belangrijke rol. Door samen met L&D op te trekken, kunnen carrièrepaden duidelijker worden geschetst. Recruitment zal ook meer kijken naar de interne mobiliteit binnen bedrijven. Interne ‘matching platformen’ zullen ontstaan om zo een nóg bredere toegang tot talent te verschaffen.

Organisaties die focussen op het aantrekken en ontwikkelen van skills hebben hierin een beslissend concurrentievoordeel.

Josh Bersin

Global Industry Analyst

Allie Nawrat: the Great Appreciation

Allie Nawrat, van origine journalist, voorspelt na ‘the great resignation’ een nieuwe trend: ‘The Great Appreciation’. En ook al blijft die grote ontslaggolf in Nederland voorlopig uit, wij zien wel een flinke waarheid in haar voorspelling. Volgens Nawrat beseffen steeds meer organisaties dat de ‘war on talent’ niet alleen buiten de deur moet worden gestreden. Bedrijven zullen zich meer en meer focussen op het behoud van personeel en meer laten zien dat je als medewerker gewaardeerd wordt. Dit betekent ook dat er meer geluisterd gaat worden naar jouw behoeftes.

Diversiteit, inclusie én duurzaamheid

2021 was het jaar dat inclusie en diversiteit flink op de kaart heeft gezet. 2022 voegt daar duurzaamheid aan toe. Hoe een organisatie met de klimaatproblematiek omgaat heeft een steeds grotere impact op het werkgeversmerk. Kandidaten gaan steeds vaker zelf op onderzoek uit om te zien of een toekomstige werkgever doet wat hij belooft op dit vlak. Volgens Amerikaans onderzoek zegt meer dan 65% niet te willen werken voor organisaties die geen focus hebben op duurzaamheid.

Bersin: Eerlijkheid in salaris

Het salaris – om daar 100% open over te zijn, blijft een heikel punt. Volgens Bersin (daar hebben we hem weer), gaat dat in 2022 wel zo zijn. Het is namelijk een belangrijk wapen in een schaarse arbeidsmarkt. En ook al is de hoogte van het salaris belangrijk, het zal meer gaan om de perceptie van eerlijkheid over de totstandkoming ervan. Volgens onderzoek van Bersin en zijn team is het gevoel eerlijk beloond te worden één van de belangrijkste invloeden op medewerkerstevredenheid.

Het gevoel eerlijk beloond te worden is één van de belangrijkste invloeden op medewerkerstevredenheid.

Josh Bersin

Global Industry Analyst

LinkedIn: vooruitblik op marketing banen en een groeiende vraag naar skills

En dan is daar de vooruitblik van LinkedIn. Uit onderzoek naar banen in marketing zien zij een significante stijging in de vraag naar Media Coordinatoren. Dit is toe te schrijven aan het feit dat veel bedrijven beslissen productie en multimedia méér in eigen huis te halen. Op social media gebied lijkt de coordinatorsrol een meer tactische en cross-platform aanpak te suggereren. Ook LinkedIn herkent de vraag om skills. Zij zien een toenemende vraag naar ‘kritisch denken’ en ‘communicatie’. Iets dat Bersin in zijn voorspelling ook al meeneemt.

We zijn benieuwd of deze voorspellingen uitkomen, wat denk jij? Gaat de arbeidsmarkt in 2022 fundamenteel veranderen? Laat het ons weten in onze poll!

Recente artikelen

Meer in ons blog

Meer carrièretips, blogs en vacatures ontvangen?

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)