Terug naar blog
15 min leestijd

Oude bekenden: Sipke van der Werf

SMS Intermediair is al ruim 30 jaar actief als recruitment specialist. Lang voordat er überhaupt een ATS-systeem bestond. Eigenaren Chris en George werkten met kaartenbakken en kandidaten stuurden cv’s via de post toe. In een nieuwe serie blogs interviewen we kandidaten die we een hele tijd terug blij hebben gemaakt met een nieuwe stap in hun carrière. Welke weg hebben zij sindsdien afgelegd?

De primeur is aan Sipke van der Werf. In oktober 2000 werd hij door George naar Koninklijke Peijnenburg bemiddeld als productmanager. Nu werkt hij als Shopping & Innovation Manager voor Bouter Group bij Royal A-ware en is hij zelfstandig adviseur voor marketing- en innovatieprojecten. Ook geeft hij colleges.

Sipke, hoe ben jij je carrière begonnen?

Na mijn studie Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Maastricht ben ik via een uitzendbureau bij een reclamebureau gestart, gewoon als bijbaantje. Toen de rechterhand van de directeur vertrok, kon ik blijven. Ik heb toen veel geleerd over merken in de markt zetten, over hoe een bureau precies werkt, over het werken met klanten en het opzetten van projectsystemen bijvoorbeeld.

Hoe ben je bij SMS Intermediair terechtgekomen?

Na 1,5 jaar begon het te kriebelen om in de food verder te gaan. Deze industrie heeft altijd mijn aandacht getrokken. Via een advertentie in de Intermediair (als ik het me goed herinner) ben ik toen met SMS Intermediair in contact gekomen en in oktober 2000 heeft George mij bemiddeld naar Koninklijke Peijnenburg. In eerste instantie als productmanager, maar uiteindelijk is mijn functie een soort mix geworden van marketing, sales en een traineeship. Ik was drie dagen per week onderweg als vertegenwoordiger en twee dagen zat ik intern op marketing.

Sales of marketing, welke kant ben je opgegaan?

Mijn eerste functie bij Peijnenburg was erg leerzaam, maar al vrij snel ontdekte ik dat ik meer affiniteit had met marketing dan met sales. Sales en marketing liggen heel dicht bij elkaar en ik ben blij dat ik beide richtingen heb kunnen ervaren. Ik krijg echter meer energie van de weg naar het te behalen resultaat, dan van het echte scoren, wat sales is. Het is heel resultaatgericht werken en je targets halen; hoe eerder hoe beter.

Mijn kracht ligt in het creëren. En die finish, die haal ik ook wel. Maar hoe dichter het naar executie gaat, hoe minder het bij mij past. Laat mij maar in de huid van de consument kruipen en nieuwe dingen bedenken. Ik ben wel blij met mijn sales ervaring, omdat ik ervan overtuigd ben dat dit mij als marketeer sterker heeft gemaakt. Je begrijpt elkaars vak en weet wat voor wie belangrijk is.

Bij Koninklijke Peijnenburg heb ik toen aangegeven wat ik wilde en daarna kon ik me volledig op marketing richten. Ik viel toen met mijn neus in de boter met de relaunch van Wieger Ketellapper als project. Jaar na jaar was hier niet echt iets aan gedaan. De directie wilde het merk graag nog één kans geven. Samen met een externe brand expert kreeg ik carte blanche om het merk opnieuw leven in te blazen. En zo werd Snelle Jelle geboren.

SMS Intermediair heeft voor mij toen een goede match gemaakt. Ik heb me enorm op mijn plek gevoeld bij Koninklijke Peijnenburg en ik heb er een fantastische tijd gehad.

Sipke van der Werf

Shopping & Innovation Manager voor Bouter Group bij Royal A-ware

Hoe is jouw tijd bij Koninklijke Peijnenburg verder verlopen?

Ik ben doorgegroeid naar een rol als marketing manager waar ik samen met het marketing team onder meer ‘Happen naar Peijnenburg’ heb neergezet. Toen Lotus Koninklijke Peijnenburg overnam kreeg ik ook het koekschap van Lotus erbij. Na 8,5 jaar bij Peijnenburg en een rol in het management team had ik eigenlijk alle aspecten binnen marketing gezien en wilde ik een stap maken richting innovatie. Dat kon op dat moment bij Lotus niet. Bij FrieslandCampina heb ik dat vervolgens wel kunnen doen.

Vertel eens meer over je stap naar FrieslandCampina?

Mijn eerste dag bij FrieslandCampina was de dag na de fusie Friesland Foods en Campina. Op één of andere manier kom ik terecht in organisaties die in beweging zijn. Bij Koninklijke Peijnenburg ook. Op mijn eerste dag was de management buy-out net aangekondigd. Maar die beweging ligt mij wel. FrieslandCampina was voor mij het walhalla op gebied van innovatie, radicale innovatie met name. Als Senior Innovation Manager Food Services had ik veel mensen en middelen tot mijn beschikking om nieuwe dingen te bedenken. Zo hebben we toen de Lattiz bedacht, een professionele melkopschuimer voor de b2b markt. Vijf jaar later werd dit product gelanceerd.

Waar sta je nu?

FrieslandCampina is een enorm mooi bedrijf, maar na 4,5 jaar kwam ik erachter dat de organisatie voor mij te groot is. Ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe baan bij een iets kleiner bedrijf. Die uitdaging dacht ik toen gevonden te hebben bij IZICO, producent van diepvriessnacks, als Senior Innovatie Manager. Al snel ben ik daar doorgegroeid naar Directeur Marketing en Innovatie. Na een verschil van inzicht met de CEO heb ik toen besloten om voor mezelf te beginnen als Marketing Communications Consultant met een focus op innovatie. Toen zich twee jaar geleden een mooie kans voordeed, ben ik weer in loondienst gegaan. Mijn eigen bedrijf heb ik er nog naast. Ook geef ik les in Product Management en Innovatie aan de Utrecht Business School.

Ik ben momenteel Shopping en Innovation Manager bij Royal A-ware, een oer-Hollands familiebedrijf, gespecialiseerd in het produceren, rijpen, versnijden en verpakken van kaas en andere verse foodproducten. Ik werk bij de tak Bouter Group, een familiebedrijf dat in 2010 met Anker kaas de krachten bundelden en sinds 2014 onder de naam Royal A-ware Food Group opereert. Bouter werkt exclusief voor Ahold Delhaize. De overige divisies richten zich op andere klanten in Nederland en in het buitenland. Onze groep levert alle merkloze kaas en borrelhapjes in het versschap. Als Shopping en Innovation Manager stuur ik de afdelingen product management, business innovation en packaging technology aan. Waar we aan werken, zijn bijvoorbeeld te verwachten trends en waar het assortiment over 5 jaar staat.

Zou je nog een keer via een werving- en selectiebureau een overstap maken?

Als het voor mij waarde toevoegt zou ik een overstap via een recruitmentbureau zeker overwegen. Vaak zoekt een bureau het contact alleen op als de recruiter daar zelf iets aan heeft. Vervolgens hoor je niets meer en dat vind ik jammer. Een partij die inspireert en die contact onderhoudt ook als er geen relevante aanleiding is, voegt wat mij betreft die waarde ook toe.

SMS Intermediair heeft voor mij toen een goede match gemaakt. Ik heb me enorm op mijn plek gevoeld bij Koninklijke Peijnenburg en ik heb er een fantastische tijd gehad. Met veel oud-collega’s heb ik nog steeds contact en met mijn oude bazen sparde ik nog wel eens. Het team was een familie. Wat dat betreft heeft Koninklijke Peijnenburg toen de goede mensen om zich heen verzameld. Er is als team iets moois gebouwd en er zijn weinig wisselingen geweest. Als je als bureau daar de goede mensen bij vindt, dan doe je toch wel iets goed.

Meer informatie over SMS Intermediair?

Wil jij meer informatie over wat SMS Intermediair voor jouw carrière kan betekenen? Meld je dan vandaag nog bij ons aan of neem al vast een kijkje in ons vacature aanbod. Ben je op zoek naar personeel? Neem dan zeker even contact met ons op. We helpen je graag.

Recente artikelen

Meer in ons blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)