5 tips om succesvol te werven in een krappe arbeidsmarkt

12 min leestijd

In de huidige economie is de kandidaat aan zet. Werkgevers worden gedwongen nog harder te bouwen aan hun werkgeversmerk en moeten alle zeilen bij zetten om talent überhaupt te interesseren. Toch merken we dat sommige werkgevers nog steeds verwachten uit meerdere kandidaten te kunnen kiezen. Al helemaal wanneer ze samenwerken met een recruitmentbureau. In dit blog delen we onze visie op deze gedachte. Ook geven we je 5 tips om succesvol te werven in een krappe arbeidsmarkt. 

Iedere organisatie loopt er tegenaan: het juiste talent voor een bepaalde vacature vinden. Volgens de cijfers van de Intelligence Group is slechts één op de negen professionals actief op zoek naar een baan. Het aantal baanwisselingen daalt. Het aantal vaste contracten onder mensen die recentelijk een nieuwe baan vonden óf vanuit een flexibel contract werken, stijgt.

Waar voor je geld

Toch merken we in al deze krapte iets opmerkelijks. Een aantal werkgevers dat uiteindelijk een recruitmentbureau inschakelt verwacht toch nog een aantal spelden in de hooiberg gepresenteerd te krijgen. Een aantal, niet één. Een verwachtingspatroon dat redelijk haaks staat op de krappe arbeidsmarkt. Wel een logisch verwachtingspatroon. De dienstverlening van een recruitmentbureau is niet gratis. Dan wil je ook waar voor je geld én wil je iets te kiezen.

Jouw aanbod binnen twee seconden gekeurd

Kandidaten worden vaak benaderd: één op de drie minimaal één keer per kwartaal. Ze zijn enorm kritisch op het aanbod, gaan voor die carrièreswitch, of starten toch als freelancer. Een kritische doelgroep die binnen twee seconden jouw vacature aan- of afslaat. Heb je als recruiter één passende kandidaat gevonden? Dan zijn sommige werkgevers zeer afwachtend in het uitnodigen van de kandidaat voor een gesprek. Veel kiezen ervoor te wachten totdat er een kandidaat ter vergelijking voorgesteld wordt. Waarom dit in de huidige arbeidsmarkt een absolute ‘no go’ is, leggen we je verderop in dit artikel uit.

Tip 1: Vergelijk met jouw behoefte, niet met een papiertje

In de huidige arbeidsmarkt is het voor jou als werkgever enorm belangrijk scherp te hebben wat je nu precies zoekt in een nieuwe werknemer. Bepaal wat een nieuwe werknemer moet meebrengen. Zowel qua skills, als qua karakter. Daarna bepaal je wat je graag nog meer zou willen zien: de zogenaamde bonuspunten in jouw profiel. Ken hier ook cijfers aan toe. Hoe zwaar weegt welk selectiecriterium voor jou? Maak hier een duidelijke lijst van en stem deze intern af. Zo weet iedereen die betrokken is bij het sollicitatieproces, waar ze een kandidaat op moeten beoordelen. Krijg je slechts één cv gepresenteerd dat wél op alle gevraagde punten scoort? Nodig deze kandidaat dan uit. Je vergelijkt toch je kandidaat met jouw interne behoefte, niet met een andere kanshebber?

Tip 2: Toets jouw twijfels

Het uitbesteden van een recruitmentproces is soms best een prijzige aangelegenheid. De druk om dan de juiste keuze te maken is hoger. Als een recruitmentbureau jou dan één kandidaat aanbiedt, die wel volledig aan jouw profiel voldoet, slaat de twijfel vaak toe. Waar betaal je dan voor? Begrijpelijk, maar terecht? Vaak zegt de kwantiteit van het aanbod namelijk niets over de inspanning van een recruitmentbureau. Besef dus goed waarom je twijfelt. Heeft dit met het cv te maken of is er iets anders? Maak deze twijfels ook kenbaar aan het recruitmentbureau. Met alles op tafel kom je vaak tot betere beslissingen.

Tip 3: Wacht niet te lang

In een krappe arbeidsmarkt is snel schakelen van groot belang. Duurt een sollicitatieprocedure te lang? Dan is het talent gevlogen. Het draait immers om mij de kandidaat. Ik ga niet op jou zitten wachten, want voor jou werkgever, tien anderen. Voldoet dat ene cv dat je hebt ontvangen aan jouw verwachtingen? Plan dan direct een gesprek in. Dit geeft richting de kandidaat het signaal dat je oprecht interesse hebt. Jij als organisatie loopt zo een minder groot risico dat die ene kandidaat al weer door allerlei andere partijen is benaderd. Snelheid in jouw selectieprocedure is een doorslaggevende factor voor het succesvol invullen van jouw vacature. Ook met maar één kandidaat.

Tip 4: Staar je niet te blind op het profiel

Bij een beperkte interesse in jouw vacature kun je je afvragen of wat jij als organisatie te bieden hebt wel resoneert bij de doelgroep die jij wilt aantrekken. Het voordeel van het inschakelen van een recruitmentbureau als SMS Intermediair is dat je als opdrachtgever hierin een klankbord hebt. Door de positie als bemiddelaar heeft een recruitmentbureau een goede kijk op wat kandidaten belangrijk vinden. Wat hen prikkelt van baan te veranderen en welke componenten jouw aanbod moet bevatten.  Laat je hierin adviseren en stel indien nodig jouw profiel bij. Dit kan er best voor zorgen dat je ineens wél meerdere profielen hebt om uit te kiezen.

Tip 5: Kwantiteit of een ingevulde plek

Wat is je meer waard? Een flink aantal cv’s en kandidaten waar je uit kunt kiezen? Of de invulling van die lege plek waar die nieuwe accountmanager aan de slag moet met de leads die jij niet kunt oppakken. De wil om te kunnen kiezen kan er namelijk voor zorgen dat het belang van het invullen van de vacature daar aam onderhevig wordt. En dat was toch eigenlijk niet de insteek van het inschakelen van een recruitmentbureau?

Talent wacht niet

Let’s be real: anno 2021 heb jij als werkgever niet veel te kiezen. De keuze is aan de kandidaat. Betekent dit dan dat je eieren moet kiezen voor je geld? Alles behalve. Het betekent wel dat jij als werkgever jouw verwachtingspatroon van een breed palet aan kleuren moet bijstellen. Ook moet je kritischer kijken naar jouw selectieprocedure. Waar toets jij de kwaliteit van het aanbod op? We merken namelijk vaak dat wanneer je als opdrachtgever vast houdt aan het ontvangen van meerdere cv’s voordat je gesprekken in plant, een selectieprocedure niet succesvol verloopt. Talent wacht niet. En deze tendens is nog lang niet voorbij. Heb je dan met één kandidaat iets te kiezen? In deze arbeidsmarkt zeker weten!

Ben je op zoek naar talent? Neem contact met ons op

Met onze jarenlange ervaring als specialistisch recruitment bureau kan SMS Intermediair jou op alle vlakken van werving adviseren. Van het opstellen van een functieprofiel tot het inrichten van jouw sollicitatieprocedure. En vanuit het verkrijgen van feedback vanuit de arbeidsmarkt tot het onboarden van een gekozen kandidaat. We hebben de specialisten allemaal in huis. Ben je op zoek naar talent? Neem dan vandaag nog contact met ons op.

    https://www.sms-intermediair.nl/blog/werven-in-een-krappe-arbeidsmarkt/            
Recente artikelen
Vacatures
Amsterdam | Eindhoven
Burgemeester Haspelslaan 67
1181 NB Amstelveen
T: (020) 404 35 00
F: (020) 404 35 01
E: amsterdam@sms-intermediair.nl
Geldropseweg 20
5611 SH Eindhoven
T: (040) 211 40 75
F: (040) 211 40 97
E: eindhoven@sms-intermediair.nl