5 dingen die je niet mag vergeten bij het maken van een portfolio

Hoe stel je een portfolio samen? Tsja, goede vraag! Er is geen ‘one-size-fits-all’ formule als het gaat om een portfolio. Toch zijn er wel een paar zaken die je als designer zeker moet meenemen. We gaan je in dit blog geen tips geven over welk werk je moet laten zien, maar wel over de dingen die je zeker niet moet vergeten bij het maken van een portfolio.

Transformeer in een merk

Misschien gek om met deze te beginnen, maar een eigen stijl, een duidelijke signatuur is misschien wel het belangrijkste als je een portfolio samenstelt. Het bouwen van een sterk portfolio start namelijk met het bedenken van het merk ‘jij’. Wie ben jij? Waar sta je voor als ontwerper? En hoe ziet dit er visueel uit? Je kunt hiervoor gerust input vragen van mensen uit je directe omgeving. Zodra deze huisstijl staat, kun je beginnen met het verzamelen van werk dat je wilt laten zien.

Laat zien wie jij bent als designer

Een duidelijke introductie van jou als designer maakt het voor de lezer van jouw portfolio makkelijker om in te schatten waarom het werk is zoals het is, en welke drijfveren jij hebt. Stel jezelf duidelijk voor met een krachtige foto en een aantal kernwoorden die jou het beste omschrijven. Ook deze introductie moet passen bij de eigen stijl waar je in de vorige alinea over las.

Denk na over opbouw

Een goede structuur maakt of kraakt een portfolio, ook als je nog niet zoveel werk hebt om te laten zien. Het zegt namelijk direct iets over jouw manier van informatie ordenen, jouw werkproces en manier van denken. Super belangrijke informatie voor een potentiële werkgever. Zorg ervoor dat de lezer van jouw portfolio in één oogopslag kan zien waar het over gaat. De presentatie van je werk moet grafisch goed in elkaar zitten. Copy speelt daarnaast ook een belangrijke rol.

En remember: less is more! Laat niet alles zien. Denk goed na over welke projecten bijdragen aan jou als merk. Liever 3 tot 5 goede projecten dan 15 middelmatige. En dit geldt ook voor de begeleidende copy.

Wij versus jij

Tijdens interviews met afgestudeerde designers of art directors horen we vaak: we hebben hiervoor gekozen… Dit hebben we gemaakt… We zien dit ook vaak terug in de begeleidende teksten van portfolio’s van startende designers. We snappen dat het lastig is om eigenaarschap te nemen in een project dat je als groep hebt gedaan. Maar het praten in de ‘wij-vorm’ maakt het lastig om in te schatten waar jouw kwaliteiten liggen, maar ook hoe jij samenwerkt met anderen in een project. Ga dus per project goed na wat jouw aandeel was en welke rol jij hebt gespeeld in de realisatie ervan.

Maak een aantal versies

Als je als designer solliciteert op een bepaalde functie, pas dan ook gelijk je portfolio aan. Soms heb je bijvoorbeeld een breed portfolio dat jou als ontwerper volledig vertegenwoordigt. Een werkgever wil wellicht alleen je werk op digital zien. Het gevaar bij het tonen van een volledig portfolio is dat je te veel als generalist wordt bestempeld, en niet als die digital designer waar de werkgever naar op zoek is. Of dat er bijvoorbeeld te veel B2B werk in zit, terwijl de focus in een bepaalde baan op B2C ligt. Als je je portfolio aanpast op de baan waarvoor je gaat praten, weet je zeker dat jij in het licht van die functie helemaal tot je recht komt.

Op zoek naar een nieuwe baan als designer?

Ben jij je aan het oriënteren op een nieuwe baan? Bekijk dan snel de nieuwste vacatures of word onderdeel van onze LinkedIn community. Hierin posten we de nieuwste banen. Ook kun je altijd eens sparren met één van onze recruitment consultants over het portfolio dat je hebt gemaakt of de ambitie die je hebt. Zij spreken dagelijks diverse reclamebureaus, digital agencies en opdrachtgevers aan klantzijde en kunnen je goed informeren. Heb je hier interesse in, neem dan even contact met ons op. We helpen je namelijk graag op weg!

    https://www.sms-intermediair.nl/blog/tips-maken-van-een-portfolio/            
Recente artikelen
Vacatures
Amsterdam | Eindhoven
Burgemeester Haspelslaan 67
1181 NB Amstelveen
T: (020) 404 35 00
F: (020) 404 35 01
E: amsterdam@sms-intermediair.nl
Geldropseweg 20
5611 SH Eindhoven
T: (040) 211 40 75
F: (040) 211 40 97
E: eindhoven@sms-intermediair.nl