Terug naar blog
10 min leestijd

Sollicitatietip: maak een aantal versies van je cv

“Ik heb een leuke vacature voor je, zou je je cv een beetje kunnen aanpassen zodat jouw projectmanagement skills meer naar voren komen?” “Nee…. Ik heb gehoord dat als je je cv aanpast voor een specifieke vacature, je niet dicht genoeg bij jezelf blijft”. In dit blog deel ik graag onze sollicitatietip: maak een aantal versies van jouw cv. Wil je weten waarom? Lees dan snel verder.

Identificeer keywords

De meeste recruiters scannen een cv op opleiding, (aantal jaar) werkervaring, branche of type organisatie waar je hebt gewerkt bijvoorbeeld. Je kunt het een beetje vergelijken met crawlers van Google. Als ze vinden waar ze naar op zoek zijn duiken ze dieper het cv in. Hou dit in gedachten als je solliciteert op een vacature. Maak een overzicht van deze punten en leg dit naast jouw cv en ambitie: op welke punten match jij qua cv met het gevraagde profiel? En komen deze punten voldoende en duidelijk genoeg naar voren?

Optimaliseer jouw cv

Nu je de ‘keywords’ van de vacature weet start je met de optimalisatie van jouw cv op deze woorden. Dit is handig wanneer je een cv hebt met een brede werkervaring erop. Een voorbeeld: je bent een Marcom professional, maar je bent ook ervaren projectmanager. Je ziet een vacature voor een Marketing- en Communicatiemanager. Je kent je keywords: opleiding in deze richting, werkervaring en voorbeelden van projecten of resultaten op het gebied van Marketing en Communicatie en coördinerende vaardigheden. Komt er te veel projectmanagement op je cv terug, zal je waarschijnlijk een afwijzing krijgen. Een recruiter zoekt immers een pur sang Marcom professional. In plaats van beide rollen op jouw cv evenveel aandacht te geven, benadruk je in dit geval meer je Marcom ervaring.

Voeg een ‘metatag’ aan je cv toe

Onder je persoonsgegevens heb je vaak wat ruimte om een korte tekst op te nemen, net voordat je start met je opleidingen of werkervaring. Dit is een ideale ruimte om jouw lezer door je cv te sturen. Je kunt het vergelijken met een metatag: zie je erin terug wat je zoekt, dan klik je erop en lees je verder. Kijk dus goed naar het gevraagde profiel, hoe jij hier op aansluit en verwerk dit in een soort van introductie in het eerste gedeelte van je cv. Een voorbeeld:

Ik ben een hands-on Marcom professional die geen deadline uit het oog verliest. Ik ben ervaren in het schakelen met verschillende stakeholders en krijg door mijn ervaring makkelijk mensen met mij mee. Ik werk het beste als ik veel projecten tegelijk kan aanpakken. Ik ben gespecialiseerd in online activatie en asset productie binnen een internationale omgeving.  

Je ziet hier een profielschets die een recruiter al in een richting stuurt voordat hij of zij je cv heeft gelezen. Je benoemt niet dat je ook een projectmanager bent, maar verwerkt deze skills in ‘geen deadline uit het oog verliest’ of ‘veel projecten tegelijk’. Zo laat je niets weg, maar bepaal jij wel dat jouw cv als Marcomprofessional moet worden gelezen.

Succes met sollicteren!

Ik hoop dat ik je met deze sollicitatietip meer inzicht heb gegeven in het nut van het ‘branden’ van jouw cv voor een specifieke vacature. Hoe je bij jezelf kunt blijven, maar tegelijkertijd ook controle houdt over de interpretatie van jouw cv. Als recruiter zie ik nog steeds veel cv’s voorbij komen die ik in allerlei richtingen kan interpreteren. En daar doe jij jezelf als kandidaat tekort mee. Zeker als je bedenkt dat jouw motivatiebrief vaak op prioriteit 2 ligt.

Ben jij jezelf op dit moment aan het oriënteren op een nieuwe uitdaging? Bekijk dan snel onze vacatures of schrijf je in. We geven je dan graag advies over jouw cv en het opstellen van een goede motivatie bijvoorbeeld.

Succes!

Recente artikelen

Meer in ons blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)