Terug naar blog
10 min leestijd

Partner in beeld – Patrick van der Sommen, Sterk Simplicity Branding

Een ondernemer in hart en nieren, dat is Patrick van der Sommen. Regelmatig loopt hij rond met “jeukende vingers”, zo schrijft hij zelf. Overal ziet hij kansen, of het nu gaat om een nieuw merk lanceren, een strategie of een campagne opzetten. En zo kennen we Patrick ook, al ruim 15 jaar. We leerden hem kennen als Accountmanager bij Weijmans en hebben hem zien groeien tot ondernemer en eigenaar van Sterk Reclamebureau dat per 1 juli 2020 onder de noemer Sterk Simplicity Branding verder gaat. In dit blog deelt hij zijn visie op het reclamevak én op de recente herpositionering.

Die jeukende vingers, waar komen die vandaan?

Ik heb eigenlijk geen flauw idee! Het ondernemerschap zit totaal niet bij ons in de familie. Ik ben eigenlijk de enige die de stap heeft gezet. Mijn vader heeft altijd in de ondernemingsraad gezeten, maar net als mijn broer heeft hij nooit voor het onzekere bestaan als ondernemer willen kiezen. We zijn als persoon wel allemaal ondernemend. We hebben een goed organisatorisch inzicht en denken commercieel; mijn vader en broer misschien nog wel meer dan ik. Ik zit er een beetje tussenin. Ik heb ook wel een tijd geworsteld met het risicovolle bestaan als ondernemer. Op één of andere manier merk je wel dat, als je de goede dingen doet, je stabieler wordt in die onzekerheid.

Wanneer maakte jij de stap naar het ondernemerschap?

Na de Grafische School ben ik het reclamevak ingerold en ben ik begonnen als vormgever bij Van Helvoirt Groep. Daarna als vormgever bij Z+Z Multimedia om vervolgens de stap te maken naar account bij Nauta Haagen. Beiden waren onderdeel van de Weijmans Groep.

Ik merkte na een tijdje dat mijn toenmalige werkgever niet echt waarde toevoegde aan onze dienstverlening naar de klant. Het ging vooral om mooie dingen maken voor haar eigen portfolio zonder oog te hebben voor de doelen van de klant. Ik vond dat lastig. Als bureau heb je een functie. Volgens mij is die functie in de basis van een marketing euro een euro en een kwartje maken. Het zou niet moeten draaien om een zo mooi en creatief mogelijk portfolio voor jezelf als bureau om de concurrent voor te blijven.

Daarnaast merkte ik dat door overnames een bepaalde inefficiëntie was ontstaan. Iedereen klaagde over drukte, maar niemand onderzocht waarom het eigenlijk zo druk was. Ik ben dan iemand die bedrijfsstrategisch kijkt waarom het zo druk is, of dat zo blijft of dat het puur een tijdelijke piek is en wat we op dat moment nodig hebben. Ik heb het tij bij vorige werkgevers heel lang geprobeerd te keren, maar binnen de organisaties waren er vaak zoveel eilandjes en zoveel ego’s dat dat gewoon heel moeilijk was. In 2006 heb ik toen de keuze gemaakt om het zelf anders te gaan doen.

Waar kwam het idee van Sterk vandaan?

Ik was op zoek naar een korte en krachtige naam met een belofte erin. Heel wat namen hebben de revue gepasseerd, maar bij de naam ‘Sterk’ kreeg ik kippenvel. Er was toen geen enkel bureau dat zo heette. Pas later is de toevoeging reclamebureau erbij gekomen, puur om duidelijk te communiceren wat Sterk doet. Je kunt uit zoveel ‘fancy’ namen kiezen om te verpakken wat je doet. Ik blijf liever bij de kern.

Ik wil bijdragen aan een stukje ‘echte wereld’. Een wereld waarin het DNA van organisaties het unique selling point is, en waarin je niet een merk positioneert op basis van ‘gezochte differentiators’.

Vanwaar de transformatie naar Sterk Simplicity Branding?

In juli van dit jaar hebben we gekozen voor een herpositionering die die kern nog beter omschrijft: Sterk Simplicity Branding. Ik merk dat er in de reclamewereld nog steeds te veel zaken mooier gemaakt worden dan dat ze in realiteit zijn. Klanten lopen vast als ze meer beloven dan dat ze waar kunnen maken. Puur omdat het niet klopt en te ver van hun DNA af staat. Ontvangers prikken daar direct doorheen en geven de voorkeur aan een andere partij die wél het juiste of ‘echte’ verhaal vertelt.

Ik wil bijdragen aan een stukje ‘echte wereld’. Een wereld waarin het DNA van organisaties het unique selling point is, en waarin je niet een merk positioneert op basis van ‘gezochte differentiators’. Jouw DNA is jouw onderscheidend vermogen. Stap je daarvan af dan vertel je mijns inziens een fabeltje. Ik besef me goed dat ik als ondernemer de wereld niet ga veranderen, maar het is wel altijd mijn drive geweest om de echtheid in het reclamevak terug te brengen. De wereld is simpelweg niet zo mooi als op Instagram, LinkedIn en Facebook wordt gepretendeerd.  Een wereld met alleen maar succes, weelde en genot bestaat niet.

Vandaar dat we recent onze positionering hebben aangescherpt tot Sterk Simplicity Branding. Zo benadrukken we onze kracht, het vereenvoudigen van de complexiteit van communicatie, nog meer. Dagelijks worden we overspoeld met reclames, mailtjes, appjes en allerlei andere prikkels. We leven in een complexe wereld. Om daar als merk bovenuit te komen moet je ervoor zorgen dat je klant zich kan identificeren met jouw merk. En dat de unieke waarde van jouw merk zichtbaar is. Daarin schuilt onze expertise: het vertalen van die intrinsieke kracht naar een eenduidige focus geënt op echte waarde.

Wat is jouw ambitie?

Van niets iets maken, dat is vanaf kleins af aan mijn motto geweest. Dat drijft mij, vind ik leuk en omschrijft precies wie ik ben. Toen ik Sterk startte ben ik mensen gaan aannemen met dezelfde visie als ik. Ik wil met Sterk een footprint achterlaten. Zelf wil ik me steeds meer met de bedrijfsstrategie van Sterk bezighouden en minder met de operatie. En gelukkig kan dat nu steeds meer omdat ik een fantastisch zelfstandig en professioneel team om me heen heb dat me op dat gebied ontlast.

Ik merk dat ik strategie leuker vind dan dagelijks de klanten overtuigen dat ze met ons het beste af zijn of discussies voeren over de kleur blauw. Als klanten denken het beter zelf te kunnen dan moeten ze dat doen. Ik ga daar niet tegen in. Maar als ze geloven in wat we doen en de waarde ervan in zien, dan verrassen wij. En in die vibe neem ik mijn team mee. Ik stuur ze aan en blijf ze prikkelen. Ik zorg dat de bedrijfsvoering op orde is, dat we de juiste investeringen op het juiste moment doen en zorg dat we meer uit onze mensen halen. Ik wil een goede werkgever zijn waarin ik mijn team de kans geef om zich te blijven ontwikkelen. Zoals ik al eerder zei, ik wil een footprint achter laten en daar hoort een bepaalde groeidoelstelling bij. Ik ben nu steeds meer gestructureerd aan alle knoppen aan het draaien om die ambitie te realiseren.

Welke toegevoegde waarde heeft SMS Intermediair in het realiseren van jouw ambitie?

Ik ken SMS Intermediair al een hele tijd. Het bureau heeft een goed netwerk met kandidaten in onze branche. Zij zijn daar echt specialist in. Waar ik veel tegenaan loop is dat ik benaderd word door mensen die graag bij ons bureau willen werken, maar niet goed snappen wat het precies inhoudt om in deze wereld te werken. SMS Intermediair is een partij die dit afvangt en die ervoor zorgt dat het juiste talent bij mij aanklopt. Zij snappen de bureauwereld als geen ander. Het is fijn dat zij die eerste selectie doen en dat ik niet zelf door al die cv’s hoef te spitten en keuzes moet maken. Ik vind in SMS Intermediair een sparringpartner die snapt waar een ondernemer tegenaan loopt.

Ook op zoek naar talent voor jouw bureau?

Ben jij net als Sterk Simplicity Branding op zoek naar talent dat direct snapt hoe de bureauwereld werkt? Neem dan contact met ons op. SMS Intermediair is namelijk al 30 jaar recruitmentspecialist in Marketing, Communicatie, Design, Sales, Print en Packaging. Van Creative Director tot Designer, voor alle functies kun je bij ons terecht, vast of tijdelijk. We denken graag met je mee om jou te helpen jouw ambities te realiseren.

Recente artikelen

Meer in ons blog
10 min leestijd

Oude bekenden: Patrick Dusée

Benieuwd naar de ervaringen van Patrick Dusée nadat hij via SMS Intermediair een baan in de grafimedia vond? Lees dan snel zijn verhaal in ons blog.

Verder lezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)