Over leiderschap en loslaten met Saskia, Baden+

Saskia Euwe, communicatieprofessional in hart en nieren, startte in 2011 een eigen bedrijf: Baden+.  Een vrije franchiseformule met inmiddels ruim 40 aangesloten badkamerspeciaalzaken in heel Nederland. Nu het team groeit en verder professionaliseert, verandert de rol van Saskia van kartrekker, naar een meer coachende manager. We vroegen haar naar deze transitie.

“We zijn nu met elf man en ik merk dat mijn rol verandert. Ik ben nu veel meer aan het leiding geven en coachen en zit steeds minder in die operationele tak. Daar ben ik momenteel heel bewust mee bezig, want als eigenaar draag je toch de verantwoordelijkheid naar je medewerkers.

Wat stimuleert die omslag?

Op een gegeven moment kom je op een grens. Je zit zelf nog heel erg in dat productieproces, maar je dagen gaan op aan het begeleiden van mensen. Het productiewerk ben je in de avonden en weekenden aan het doen. En dan krijg je een wake-up call. Daarnaast merk je dat mensen in je team groeien. In de huidige arbeidsmarkt weet je ook dat je mensen perspectief moet bieden om ze bij je te houden. Het salaris is daar maar een heel klein component van. Je wilt mensen kansen bieden. En als je daarvoor kiest, betekent het ook dat je je eigen rol anders moet gaan invullen.

Gaat dat je goed af?

Ik begon in een hele competitieve markt waarvan ik precies wist hoe mijn concurrentie in elkaar stak. Jarenlang loop je op je tenen en leg je de lat op 10. Je moet groeien naar een x-aantal vestigingen, anders ga je het niet redden. Het vergt best wel een omslag zodra je weet dat je dingen moet loslaten. Je moet kunnen accepteren dat een 7 of 8 in jouw ogen ook soms genoeg is, want wie weet vindt de ander het wel een 10. Ik heb wel lang gehad dat ik dan toch nog even de puntje op de i wilde zetten. Het is toch je eigen kindje en ik merk dat ik dat steeds minder heb – het is gewoon nu een volwassen bedrijf. En natuurlijk is het van mij, maar ik ben ook heel realistisch dat het over 10 jaar wellicht niet meer van mij is.

Als ik het vergelijk met andere formules, zijn wij de enige die communicatie nog op zo’n professioneel hoog niveau doen, qua middelen.

Saskia Euwe

Eigenaar Baden+

Kijk jij nu anders naar de aanname van personeel?

Ik heb bewust meer mensen aan het communicatieteam toegevoegd. Dat is écht ons basisproduct en mijns inziens ook wel ons ‘gat in de markt’ – naast de manier waarop wij met onze franchisers om gaan natuurlijk. Vanwege mijn achtergrond als communicatieprofessional was ik vaak het vangnet als iemand op communicatie wegviel. Dus ik heb meer mensen op dat specialisme aangenomen, zodat het werk altijd in het team zelf kan worden opgevangen. Je kosten worden dan hoger, je rendement lager, maar je bedrijf consistenter.

 

Ik kijk ook naar de doorgroeicapaciteiten van de mensen in ons huidige team. Welke zijn dat? Wat hebben zij nodig om zich verder te ontwikkelen? Dat maakt dat je meer focust op bepaalde skills en eigenschappen die je aan je team wilt toevoegen en niet zozeer welke functie of discipline.

Waarom speelt communicatie zo’n belangrijke rol in de dienstverlening van Baden+?

Toen ik startte met Baden+ zag je een heel uitgebreid communicatiepakket bij de harde franchiseformules, bij de softere niet. Ik heb dat samengevoegd. Een soft-formule waarin de franchisenemer heel veel vrijheid voelt, maar met een communicatiepakket op een hoog level. Een aantal jaar terug merkten we op dat concurrenten steeds meer inkoopverenigingen werden en het communicatiestuk steeds verder uitholden. Zodoende werden wij ineens één van de duurdere franchiseformules.

 

We hebben toen toch besloten dat we verschil maken op dat marketingcommunicatiestuk. En daar geloof ik tot op de dag vandaag nog steeds in. Want op inkoop, daar heb je gewoon een concurrentieveld waarin de sterkste wint. Maar dat communicatiestuk, dat heeft een ondernemer wel nodig ten opzichte van de grotere concurrent. Wij richten ons namelijk echt op de speciaalzaak. En die kunnen dat zelf niet, maar de consument verwacht het wel. Onze concurrentie laat dat liggen, dus wij hebben gezegd: daar maken we het verschil.

 

Een badkamer is de afgelopen jaren veel meer fashion geworden. Voorheen werden de keukens en de huiskamers regelmatig veranderd, nu krijgt de badkamer dat die aandacht. De assortimenten volgen elkaar steeds sneller op, het gaat veel meer mee in de trends van het interieur. Online, offline: we hebben een flinke keuze uit communicatiemiddelen die we inzetten in deze trending markt. Wij stoppen heel veel budget in communicatie als je het vergelijkt met andere spelers in de sanitairbranche. Als ik het vergelijk met andere formules, zijn wij de enige die communicatie nog op zo’n professioneel hoog niveau doen, qua middelen.

Wil je de scherpe inkoop, dan kun je bij meerdere formules terecht. Maar wil je goede inkoop en zorgen dat er klanten in je winkel komen? Dan moet je bij ons zijn.

Saskia Euwe

Eigenaar Baden+

Wat vind jij belangrijk in jullie franchisebeleid?

Een hele belangrijke sleutel is dat je als franchisegever geen arrogantie moet aannemen. Dat zie je veel gebeuren. Jouw klant is ook ondernemer, respecteer hem daar dan ook in. We hebben geen franchisenemers, we hebben klanten. Daar zit wel een wezenlijk verschil. Een franchisenemer heeft voor een aantal jaar een contract getekend en in ruil daarvoor wordt de franchisegever de sturende factor. Voor een klant doe je iedere dag je stinkende best, zodat hij of zij ook bij jou wil blijven. Dat is een heel soft criterium, maar ik vind het een hele belangrijke. Daar drill ik het hele team in.

 

Naar leveranciers zijn wij een heel belangrijk platform om de consument te bereiken. Met onze middelen creëren we veel enthousiasme voor het merk dat er is. Maar daarnaast moeten wij er ook voor zorgen dat onze franchisenemers de producten voeren van onze leveranciers. Stel dat een leverancier naar links wil, en een franchisenemer naar rechts, dan is het aan jou om te bemiddelen. Het is een driehoek: wij zijn partner van onze klanten, de franchisenemers, maar we zijn ook partner van onze leveranciers. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat al die partijen hun boterham verdienen, maar ook het gevoel hebben dat ze iets terug krijgen voor de relatie die er is.

Je houdt je al lang ‘staande’ in een mannenwereld, hoe kijk jij daar tegenaan?

Veel mensen denken dat dat lastig is, maar ik heb dat nooit zo ervaren. In heel de opbouw van Baden+ heb ik er best wel wat voordeel bij gehad. Iedereen onthoudt mij, want er zijn niet veel vrouwen! Misschien een beetje generaliserend, maar als vrouw ben je anders in de communicatie. Op het moment dat het bijvoorbeeld echt hard op hard gaat in de onderhandeling, dan kun jij als vrouw wel even een klein grapje maken. Of zeggen: “Goh wat heb jij trouwens een leuk jasje aan”. Even de angel uit de emotie halen. Dat soort dingen wordt bij mannen vaak als vreemd ervaren.

 

Wat ik soms lastig vind is, dat als ik een keer boos of scherp word, of als ik een keer druk binnen loop, dat er dan vaak wordt gevraagd: “Gaat alles goed met je?” Want dat past niet bij het algemeen geaccepteerd gedrag van een vrouw. Als een man zo in een vergadering had gereageerd was het geen enkel probleem geweest. Dat gevoel heb ik dan soms.

Welke uitdaging liggen er momenteel voor Baden+?

We zijn de afgelopen jaren flink gegroeid, dus ik zou graag intern nog verder door willen professionaliseren en automatiseren. Of een compleet eigen assortiment spookt ook door mijn hoofd: plannen genoeg!”

Recente artikelen
Vacatures
Amsterdam | Eindhoven
Burgemeester Haspelslaan 67
1181 NB Amstelveen
T: (020) 404 35 00
F: (020) 404 35 01
E: amsterdam@sms-intermediair.nl
Geldropseweg 20
5611 SH Eindhoven
T: (040) 211 40 75
F: (040) 211 40 97
E: eindhoven@sms-intermediair.nl