Feedback ontvangen: stap jij in 1 van de 3 valkuilen?

Een collega spreekt je aan: of je een aantal zaken wat beter kunt afstemmen en je sommige aspecten van je werk zou kunnen aanpassen aan de status quo. Hoe reageer je erop? Schiet je in de verdediging? Of neem je het op en kijk je wat je uit kunt halen? Feedback ontvangen is niet altijd makkelijk. Trap jij in één van de drie valkuilen?

Blinde vlek of aanval?

Wat is jouw blinde vlek? Want dat is eigenlijk de essentie van feedback: jou bewust maken van die blinde vlek en het effect ervan op het gedrag van de feedbackgever. De feedbacknemer wordt geacht  om het gedrag aan te passen. Toch wordt feedback nog te vaak als een aanval gezien. We worden we er onzeker van en het creëert spanning.

In welke valkuil trap jij?

Je kunt ervan uit gaan dat dingen gedaan worden met de beste intenties. Als je met die insteek te horen krijgt dat je iets toch niet goed doet, dan kan dat kwetsend zijn. En iedereen reageert daar anders op. De één valt terug op verantwoording en legt uit waarom iets liep zoals het liep. De ander gaat direct in de aanval en komt met een heel bataljon en verwijten. Weer een ander valt stil.

Drie verdedigingsmechanismen die het gesprek niet verder helpen. Het verlegt namelijk de focus van de inhoud van de feedback naar het hoe en waarom ervan. Je verliest zo een moment om stil te staan bij wat je kunt leren van een bepaalde opmerking.

Het nut van feedback is dat je een andere blik krijgt op je gedrag, en daarvan kunt leren. Soms weet je niet hoe dingen overkomen

Elsbeth Tramp

Organisatiepsycholoog

Benoem de olifant in de kamer

Feedback wordt vaak persoonlijk opgevat. Het is dan lastig om je natuurlijke verdedigingsmechanisme te negeren. En dat hoeft ook niet, mits je het gewoon benoemt. “Ik merk dat ik in de verdediging schiet, wat wilde je me ook al weer vertellen”. Het herkennen van jou ‘go to mechanisme’ helpt je enorm in het ontvangen van feedback.

Blijf doorvragen

Sta je open voor het ontvangen van feedback? Blijf dan doorvragen naar concrete voorbeelden. Vat samen wat de ander tegen je zegt: “Dus als ik het goed begrijp, heb jij het gevoel dat ik jou overrulede tijdens het gesprek. Klopt dat?” Daarnaast vraag je ook naar suggesties om je gedrag te veranderen. Als je niet direct iets met de feedback gaat doen, dan bedank je voor het open gesprek en geef je aan er over na te zullen denken.

Kom er altijd op terug

Of je iets doet met feedback die je krijgt is volledig aan jou. Laat de opmerkingen bezinken. Wat vind je ervan? Vind je de feedback terecht? Is het iets waar je ook echt iets mee kunt? Of gaan de gedragsverandering die van jou verwacht wordt compleet tegen jouw waarden en normen in. Weeg alle voor- en nadelen tegen elkaar af. Het gaat erom dat je serieus nadenkt over de feedback die je krijgt. En nog belangrijker: kom er op terug. Bedank iemand voor de inzichten, geef aan wat je er wel of niet mee gaat doen en waarom. Dit maakt feedback geven én ontvangen steeds makkelijker.

    https://www.sms-intermediair.nl/blog/hoe-ontvang-jij-feedback/            
Recente artikelen
Vacatures
Amsterdam | Eindhoven
Burgemeester Haspelslaan 67
1181 NB Amstelveen
T: (020) 404 35 00
F: (020) 404 35 01
E: amsterdam@sms-intermediair.nl
Geldropseweg 20
5611 SH Eindhoven
T: (040) 211 40 75
F: (040) 211 40 97
E: eindhoven@sms-intermediair.nl