Terug naar blog
10 min leestijd

De tip voor jouw eindejaarsgesprek: wees SMART

Welke bijdrage heb jij dit jaar aan jouw organisatie geleverd? Misschien die prijswinnende campagne of een enorme kostenbesparing? Wat het ook is, het is essentiële input voor jouw eindejaarsgesprek. Want in een maand waarin we eerder vooruitblikken dan terugkijken bereiden we het vaak niet genoeg voor. En dat is een gemiste kans. In dit blog onze tip voor jouw beoordelingsgesprek. 

December is een hectische maand. Op volle toeren ronden we af om in lelijke kersttruien de feestdagen in te proosten. En in al die hectiek evalueren we. Soms heel formeel, soms vrij en ongestructureerd. Het is een gesprek waar je als werknemer niet altijd de controle over hebt. Hoe ga je dan toch met een tevreden gevoel weg? Het is namelijk dé gelegenheid om jouw werkzaamheden, salaris en ambities te bespreken. Onze tip: maak jouw input zo SMART mogelijk. Op het moment dat jij structuur aanbrengt in het gesprek neem je automatisch meer controle over de richting ervan. Wel zo handig!

# Specifiek

Pak terug op eerder gemaakte afspraken: je functiebeschrijving, de evaluatie van afgelopen jaar of targets van dit jaar bijvoorbeeld. Afspraken die jij en je manager samen overeengekomen zijn. Daar is namelijk geen discussie over mogelijk. Een voorbeeld: je werkt als content marketeer. Welke content heb jij gemaakt? Was dat het resultaat van jouw eigen inspanningen of van een team? Wat was jouw aandeel daarin? Welke reacties heb je daar op gehad?

# Meetbaar

We gaan weer even terug naar jouw baan als content marketeer, een ideaal vakgebied om de ROI op jouw inspanningen inzichtelijk te maken. Zorg dat je je rapportages wekelijks maakt en zorg voor een sterke samenvatting voor het einde van het jaar. Hebben jouw blogs bijgedragen aan de bedrijfsdoelstellingen? Zo ja, hoe? Maak jouw bijdrage concreet en makkelijk te interpreteren – niet alleen door je collega marketeer.

# Acceptabel

Had je beter gekund? Of heb je juist veel meer gedaan dan wat er van je gevraagd werd? Heb je je collega’s op een positieve manier weten te bewegen? Wellicht heb jij er als content marketeer wel voor gezorgd dat ook andere collega’s in het team zijn gaan bloggen. Of dat het belang van jouw expertise nu breder wordt gedragen in de organisatie. Waaraan heb je dat gemerkt? Juist deze input vertelt meer over jouw rol en gedrag in de organisatie en als collega.

# Realistisch

Waren jouw doelstellingen haalbaar? Of werd er te veel van je gevraagd? Of te weinig? Wees kritisch, want dit punt kan je helpen je eigen ontwikkeling op een hele concrete manier bespreekbaar te maken. Laat zien dat je hebt nagedacht over waarom iets wel of niet is gelukt en hoe je dit wel had kunnen realiseren. Misschien ben je erachter gekomen dat je toch wat meer skills nodig hebt op gebied van SEO of zou je meer slagen kunnen maken als je meer budget zou hebben.

# Tijdgebonden

Als content marketeer moet jij een x-aantal posts per week realiseren. Het hebben van inzicht in de tijd waarin jij je werk hebt gedaan is het laatste onderdeel van een goede voorbereiding. Kijk kritisch naar je werktempo en de interne of externe factoren waaraan het onderhevig is.

Heel veel succes!

Heb je naar aanleiding van dit blog nog vragen? Laat het ons weten op onze LinkedIn pagina.  Veel succes met de voorbereiding!

Recente artikelen

Meer in ons blog
10 min leestijd

De tip voor jouw eindejaarsgesprek: wees SMART

December staat voor de deur – zo ook het beoordelingsgesprek. Het moment om jouw ambities ter sprake te brengen. In ons nieuwste blog geven we jou een tip ter voorbereiding ervan. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

Verder lezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)