Conceptuele vaardigheden: in een steeds veranderende arbeidsmarkt wordt deze skill steeds belangrijker. Verandering vraagt om creativiteit. Om buiten de bestaande kaders van groot naar klein te kunnen denken. Dat is iets waar conceptuele denkers in uitmunten. Of je nu aan het begin van je carrière staat, of er al wat jaartjes op hebt zitten, conceptuele vaardigheden maken op ieder niveau een groot verschil. In dit blog geven we je een aantal voorbeelden én leggen we uit hoe je conceptueel denken tijdens een sollicitatie kunt laten zien.
De competentie van de beelddenker
Op individueel niveau betekent het hebben van sterke conceptuele vaardigheden de vaardigheid om potentiële oplossingen en kansen te identificeren en je probleemoplossend vermogen steeds te verbeteren. Binnen organisaties kunnen medewerkers met goed ontwikkelde conceptuele vaardigheden innovatie stimuleren, teams effectief leiden en bijdragen aan langdurig succes. In managementfuncties zijn deze vaardigheden cruciaal voor strategische planning en besluitvorming, waardoor de organisatie competitief en flexibel blijft.
Conceptuele denkers, ook wel beelddenkers, hebben het grote plaatje binnen ‘no time’ onder de knie.
8 voorbeelden van conceptueel denken
Ik hoor je afvragen: “Conceptuele vaardigheden, beetje vaag…”. En dat is het misschien ook, daarom hebben we een aantal voorbeelden op rij gezet die het begrip iets meer cachet geven.
- Analytisch denken:
Complexe problemen kunnen analyseren en opdelen in behapbare en beheersbare onderdelen. Effectieve oplossingen vinden.
- Strategisch plannen:
De verte in kunnen kijken en de koers kunnen bepalen. Een lange-termijn visie te en concrete plannen maken om deze doelen te bereiken.
- Kritisch denken:
Het onderbouwen van beslissingen door een solide afweging van informatie. Hoe relevant of betrouwbaar is de basis waar we vanuit vertrekken?
- Probleemoplossend vermogen:
Out of the box denken en op een creatieve manier omgaan met uitdagingen. Innovatieve oplossingen vinden voor onverwachte problemen.
- Communicatie:
Het helder en beknopt kunnen overbrengen van ideeën, strategieën en plannen zodat alle neuzen dezelfde kant op staan.
- Leiderschap:
Het motiveren en leiden van teams om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Conceptuele leiders gebruiken deze skill om een bredere visie uit te dragen en te laden in hun teams.
- Innovatie en creativiteit:
Het kunnen loslaten van de status quo en nieuwe en waardevolle ideeën genereren.
- Aanpassingsvermogen:
Het vermogen om flexibel te zijn en je snel aan te passen aan veranderende omstandigheden.
Hoe laat je je conceptuele vaardigheden zien?
We zien het vaak terug op cv’s of LinkedIn profielen: conceptueel sterk. Top, maar waarom? En hoe komt dit naar voren? Als je dit één van jouw sterkste skills is, laad het begrip dan ook op je cv, profiel of tijdens een gesprek. Actiegerichte woorden als ‘geleidt, ontwikkeld, geïmplementeerd” zijn in dit geval ideaal om je prestaties te beschrijven:
- Ontwikkelde een lange termijn strategisch plan dat het marktaandeel met 15% verhoogde.
- Implementeerde innovatieve probleemoplossende technieken die operationele kosten met 20% verminderden.
Op deze manier laat je je potentiële werkgevers duidelijk zien hoe jij kunt bijdragen aan het succes van hun organisatie. Tijdens gesprekken heb je meer ruimte om jouw conceptuele vaardigheden over te brengen. Vertel bijvoorbeeld over een situatie waarin je een complex probleem hebt geanalyseerd, een strategisch plan hebt ontwikkeld, of een innovatieve oplossing hebt bedacht. Gebruik de STAR-methode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat) om je voorbeelden gestructureerd en overtuigend over te brengen.
Ben jij een conceptueel denker?
Conceptuele vaardigheden zijn op ieder niveau in een organisatie handig. Het is een skill die je in heel veel functies kunt gebruiken. Als designer, in marketing of sales, of als projectmanager bijvoorbeeld. Banen waar SMS Intermediair al sinds 1989 in bemiddelt. Ben jij op zoek naar een baan waarin je deze skill nog verder kunt ontwikkelen? Kijk dan snel naar onze vacatures of neem contact met ons op. We adviseren je graag over een volgende stap.