Vitaliteit – al op jouw agenda?
Vitaliteit speelt een steeds grotere rol, zowel in ons persoonlijke leven als op de werkvloer. Hoe zit dat bij jou?
Lees verder10 min leestijd
Patrick Dusée vond twee keer via SMS Intermediair een baan in de grafimedia en is uiteindelijk ook als opdrachtgever bij ons bureau terechtgekomen. We vroegen hem naar de mijlpalen in zijn carrière in de grafimedia en zijn visie op de ontwikkelingen binnen dit vakgebied.
Toen ik mijn carrière begon was de markt goed. Voor mijn afstuderen had ik al gesprekken voor een baan in de grafimedia bij de Plantijn Groep. Ik startte als orderbegeleider en niet veel later werkte ik er als projectmanager en had ik meer complexe projecten onder mijn hoede. Denk bijvoorbeeld aan de jaarverslagen van Philips en Friesland Coberco, die toen nog in grote aantallen in offset gedrukt werden. Vervolgens groeide ik door naar logistiek manager. In deze rol was ik verantwoordelijk voor de planning en stuurde ik het team in het magazijn en de expeditie aan. Ik ontwikkelde een planning module om de bezettingsgraad van de machines en mensen te verhogen, door de beschikbaarheid van materialen en platen te optimaliseren. Vanuit die functie maakte ik een stap naar een rol als zwaardere productiemanager.
Na zeven jaar bij dezelfde werkgever was ik nieuwsgierig naar andere organisaties. Ik besloot een overstap te maken naar Circum Communicatiegroep in Deurne. Daar kon ik starten als Technical Director, mijn eerste MT-rol. Helaas verloor ook ik, na een aantal reorganisaties mijn baan. Ik had toen al wat contacten met SMS Intermediair en in 2004 bemiddelden ze mij als Plant Manager naar Communisis. Na een interim uitstap naar de mediaproductie in Hilversum, belandde ik weer terug in de grafimedia branche.
Eigenlijk heb ik er geen link mee. Op de HAVO wist ik wel dat ik iets met techniek wilde doen, maar niet alleen maar techniek. Vandaar de keuze voor Technische Bedrijfskunde. Daar maakte ik kennis met een aantal grafische managers die mijn nieuwsgierigheid voor de branche prikkelden. Ik heb me toen meer verdiept in het werk in de grafimedia branche en ben toen tot de conclusie dat het een enorm mooie maakindustrie is waarin heel veel mogelijk is.
Het creëren van multi-inzetbaarheid en communiceren over de klantwensen is mijns inziens essentieel in onze branche.
Het was interessant om eens een andere kant van media mee te maken en te zien hoe een tv-uitzending tot stand komt; vanaf de ruwe input in de nacht tot het verfijnde 20:00-uur journaal in de avond. Met een besparingsplan dat de organisatie zo’n €40/50k aan besparingen per jaar opleverde heb ik toen mijn Lean Six Sigma belt behaald. Maar goed, Hilversum was niet naast de deur. De reistijd vanuit Brabant begon me langzaam op te breken. Zeker nadat ik, met thuis een pas bevallen vrouw, ook nog eens in de langste file ooit stond.
Ik zocht weer contact met SMS Intermediair om eens verder te kijken naar mogelijkheden dichterbij huis. Er stonden een een aantal partijen op mijn wishlist, waaronder RR Donnelley. Ik wist echter niet dat zij ook een organisatie in Nederland hadden, totdat SMS Intermediair mij hiervoor benaderde. Na een lang traject startte ik er als Plant Manager en ben ik doorgegroeid naar een functie als Managing Director.
Doordat de grafische branche zo enorm conjunctuurgevoelig is, heb ik behoorlijk wat ontwikkelingen meegemaakt. Toen e-mail op kwam zetten voelde je wel een krimp in de branche, zeker bij een direct marketing bedrijf als RR Donnelley in Nederland. We zijn toen breder gaan kijken. Het ideale van digitaal printen is dat er enorm veel mogelijk is. Van custom-made volledig gepersonaliseerde productie, massa productie tot print on demand (POD) en wereldwijde distributie, warehousing en fulfillment. Daar zijn we toen ingestapt en zo hebben we nieuwe klanten binnen gehaald waar we nog steeds mee samenwerken. Gaandeweg hebben we samen met deze klanten veel geoptimaliseerd waarbij we altijd uit zijn gegaan van de wensen van de klant.
Veel van de mensen die ik via SMS Intermediair heb aangenomen zitten er nog steeds en hebben zich breder of verder ontwikkeld. Dat zegt ook wel iets over de kwaliteit van het bureau en onze samenwerking.
Ik ben dan ook enorm trots op de transitie die de organisatie heeft doorgemaakt. Wonder boven wonder heb ik gelukkig nooit veel reorganisaties moeten doen of mensen moeten laten gaan, ondanks de conjunctuurgevoeligheid van de grafimedia branche. Ik heb als manager altijd geprobeerd zoveel mogelijk kennis en kunde te borgen, want dat is je basis. Iedereen kan machines kopen die iets kunnen maken. Maar een bedrijf bestaat doordat je goede klanten hebt en goede mensen om die klanten te kunnen bedienen. Mensen maken het uiteindelijk. Het creëren van multi-inzetbaarheid en communiceren over de klantwensen is mijns inziens essentieel in onze branche.
Waar ik echter het meest trots op ben, is de optimalisatie van het productieproces dat bij de transitie kwam kijken. De verbreding van de dienstverlening was namelijk een behoorlijke puzzel. Aan ieder product worden andere eisen gesteld en daar hoort ook een ander productieproces bij. Binnen dezelfde productieplant hebben we al die processen op elkaar afgestemd, zodat ieder product ook meegeniet van de hoge eisen die aan het andere product worden gesteld.
Bij financiële overzichten zijn er bijvoorbeeld veel controlestappen in het proces om de nauwkeurigheid te waarborgen. Die controlestappen passen we ook toe op Direct Marketing en POD. Daar moet de kwaliteit en de afwerking weer heel hoog zijn. Bij POD is efficiëntie weer leidend, vanwege de procesgedrevenheid van dit product. Zo passen we dus het hoogste niveau per producttype toe op alle producten binnen dezelfde productieomgeving, zonder te moeten schakelen tussen diverse standaarden.
Ik ben ervan overtuigd dat print relevant blijft en ik geloof sterk in de combinatie van digital en print. Het is zo’n mooie maakindustrie en er is nu alleen nog maar meer en meer mogelijk. Je ziet ook steeds meer bedrijven hun digitale e-mailcampagnes complementeren met hoogwaardig, attractieve print uitingen voor bijvoorbeeld de meest renderende klanten. Maar kijk ook naar de jongere generaties. Ook daar zie je een wezenlijke behoefte aan de combinatie van digital en print. Het is namelijk steeds moeilijker om aandacht in de inbox of online te trekken, omdat we overspoeld worden door informatie via allerlei digitale kanalen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar je eigen mail, wat open en lees je nog echt? Ik denk wel dat er nog een verdere verschuiving plaatsvindt van offset naar digitaal en dat alleen bedrijven die zich volledig specialiseren in een bepaalde niche blijven bestaan.
Ik heb twee keer via SMS Intermediair een baan in de grafimedia gevonden, en het was twee keer een schot in de roos. Ik vind dat je er op een hele open en makkelijke manier kunt praten over welke bedrijven of organisaties bij je zouden passen. Maar ook als opdrachtgever, over waar je behoefte aan hebt. SMS Intermediair steekt heel veel tijd in het leren kennen van een organisatie, de sfeer, de mensen die er werken en het product. Het mooiste voorbeeld daarvan is de vacature die ik als opdrachtgever een keer had op quality.
George, mijn contactpersoon, kwam toen met een profiel dat in eerste instantie niet overeen kwam met mijn vraag. Hij was er echter van overtuigd dat deze persoon perfect zou passen. Ik ben dan toch een kop koffie gaan drinken met de kandidaat. Ook al miste zij in eerste instantie de benodigde technische skills, ze paste goed bij de organisatie en had inderdaad veel potentie om te leren. Uiteindelijk heb ik haar dus toch aangenomen, en zit ze er nog steeds.
De recruitment consultants van SMS Intermediair kennen een organisatie zo goed dat zij vaak tijdens het gesprek al een shortlist van mogelijke kandidaten in hun hoofd hebben. En vaak valt mijn keuze op één van die kandidaten. Veel van de mensen die ik via SMS Intermediair heb aangenomen zitten er nog steeds en hebben zich breder of verder ontwikkeld. Dat zegt ook wel iets over de kwaliteit van het bureau en onze samenwerking.
Wil jij meer informatie over wat SMS Intermediair voor jouw carrière kan betekenen? Of voor jouw organisatie? Neem dan zeker even contact met ons op. We helpen je graag.
Vitaliteit speelt een steeds grotere rol, zowel in ons persoonlijke leven als op de werkvloer. Hoe zit dat bij jou?
Lees verderConceptuele vaardigheden maken op ieder niveau een groot verschil. In dit blog geven we je een aantal voorbeelden én leggen we uit hoe je conceptueel denken tijdens een sollicitatie kunt laten zien.
Lees verderHoe weet je dat je van baan moet wisselen? Leer over de 8-18-48-72-vuistregel die helpt bepalen hoe lang je ergens moet blijven voor optimale carrièregroei.
Lees verder