8 skills die de perfecte manager moet hebben

Kijk jij op tegen je manager? Of zou je je leidinggevende het liefst achter het behang plakken? En wat moet een manager precies doen om jouw goedkeuring te krijgen? Want zoals auteur Marcus Buckingham verwoordt: ‘People leave managers, not companies’. In dit blog duiken we in de skills die de perfecte manager moet hebben. 

Voor dit blog doken we in een aantal onderzoeken dat de afgelopen 12 maanden is uitgevoerd. Over hoe een manager zich post-corona moet opstellen, maar ook welke verschillen er te zien zijn tussen de diverse generaties op de arbeidsmarkt. En wat werkend Nederland als dé ingrediënten voor de perfecte manager ziet.

De basis: eerlijk, betrokken en communicatief

Het meest recente onderzoek dat we voor dit blog raadpleegden is dat van software leverancier Cegid. Hieruit blijkt dat er een aantal basisvereisten zijn die voor alle generaties op de arbeidsmarkt gelden: eerlijkheid, communicatief vaardig, en betrokken. Die laatste is een eigenschap die door het nieuwe hybride werken nog belangrijker wordt gevonden in een manager.

Volgens wetenschapper Robert Hooijberg, “zullen [managers] voor een groot deel in de virtuele coördinatiemodus zitten”.  Maar zodra werknemers op kantoor komen, moeten ze snel kunnen switchen naar de fysieke manier van leiding geven. Dit betekent meer plannen, loslaten, actief contact zoeken en oog hebben voor de balans tussen werk en privé van je werknemers, aldus Hooijberg.

Verschillen over de generaties

Momenteel zijn er 4 generaties actief op de arbeidsmarkt: de babyboomers (55 – 64 jaar), generatie x (35 – 54 jaar), generatie y (25 – 34 jaar) en generatie Z (18 – 24 jaar). En iedere generatie kent andere behoeften toe aan de ideale manager. Voor de babyboomers ‘moet een leider daadkracht tonen en samenbindend zijn. De waardering en feedback die generatie y zo belangrijk vindt, speelt bij hen geen rol. Ze weten wat ze waard zijn en opereren in een duidelijk afgekaderde omgeving.

Voor generatie X moet een manager vooral sturen op autonomie en flexibiliteit. En ook die eigenschappen zijn met het hybride werken alleen nog maar belangrijker geworden. De waardering die generatie Y zo belangrijk vindt, zit hem vooral in gezien en gehoord worden. Vertrouwen, feedback en vrijheid zorgen ervoor dat deze generatie een manager positief beoordeeld.

Een nieuw soort leiderschap

Bij generatie Z zien we een nieuw soort leiderschap ontstaan. Deze doelgroep breekt met traditioneel leiderschap en verwacht dat een manager authentiek is, passie toont en zich bescheiden opstelt.  Uit het onderzoek van Cegid blijkt dat ze op zoek gaan naar een manager die ze laten doen wat zij het liefste willen doen. Autonomie en bescheidenheid zijn andere eigenschappen die resoneren, significant meer dan bij de andere generaties.

Het functieprofiel van de perfecte manager

Als manager moet je dus bewegen, dat mag duidelijk zijn. En je moet kunnen schakelen tussen de verschillende behoeftes van de mensen in je team. Op basis van de onderzoeken die we voor dit blog hebben bekeken, hebben we een profiel opgesteld waar de manager anno 2022 aan moet voldoen:

  • Je inspireert en deelt de passie voor jouw vak graag met anderen;
  • Je bent daadkrachtig en betrekt graag anderen in je beslissingen ongeacht functie of werkervaring.
  • Je draagt zorg voor een bepaalde autonomie in het team. Met een duidelijke visie weet iedereen wat er van wie verwacht wordt en voelen je werknemers zich vrij het werk op een eigen manier in te vullen.
  • Je weet als geen ander hoe je een hybride team samenbrengt, zowel op afstand als op kantoor. Je hebt een duidelijke blik op welke werkzaamheden op kantoor moeten worden gedaan, en welke vanuit huis;
  • Je bent een echt ‘mensen mens’. Je bent betrokken en hebt oog voor de verschillende behoeftes in jouw team en snapt dat er voor jouw werknemers meer bestaat dan werk. Je toont oprechte interesse in de balans tussen hun werk en privé.
  • Je hebt geen 9-5 mentaliteit: voor jou is het belangrijk dat werk gedaan wordt, de manier waarop of de uren waarin is voor jou niet leidend. Jij stuurt op resultaat.
  • Je gaat planmatig en ontwikkelingsgericht te werk, zo help jij je team het beste uit zichzelf te halen.
  • Je viert successen, groot of klein. Eerlijke waardering is voor jou de rode draad in jouw managementstijl.

Wat vind jij belangrijk in een manager: laat het ons weten in de poll!

We zijn heel benieuwd naar waar jij een manager op beoordeelt en of jouw kijk op leiderschap de afgelopen jaren is veranderd? Je kunt je feedback geven via de poll op LinkedIn.

Recente artikelen
Vacatures
Amsterdam | Eindhoven
Burgemeester Haspelslaan 67
1181 NB Amstelveen
T: (020) 404 35 00
F: (020) 404 35 01
E: amsterdam@sms-intermediair.nl
Geldropseweg 20
5611 SH Eindhoven
T: (040) 211 40 75
F: (040) 211 40 97
E: eindhoven@sms-intermediair.nl