Terug naar blog
8 min leestijd

4 tips voor een ‘winning’ LinkedIn profiel

In ons vorige blog hielpen we jou je cv 2020 proof te maken. Als jij je zinnen hebt gezet op een nieuwe baan is LinkedIn daarin net zo belangrijk. Ook als je (nog) niet actief op zoek bent. In dit blog geven we 4 tips voor een ‘winning’ LinkedIn profiel zodat die nieuwe uitdaging binnenkort vanzelf in jouw inbox verschijnt. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

Jouw profielfoto

Een professioneel ogende LinkedIn profiel foto – het klinkt zo vanzelfsprekend – maar toch gaat het nog vaak mis. Want anno 2020 zien we zelfs nog foto´s aan het strand voorbij komen. En dan sla je de plank mis, hoe mooi de foto ook (gecropt) is. Een goede foto is zo gemaakt. Ga voor een witte muur staan en zorg voor natuurlijk daglicht. Ben je alleen? Gebruik dan de zelfontspanner of selfie-stick en zorg voor een ontspannen gezicht. Duckfaces en armen in beeld doen het doorgaans niet goed op LinkedIn :).

Jouw samenvatting

Op veel profielen is de samenvatting een standaard en soms zelfs een saai verhaal. En dat is jammer, want het is het eerste dat recruiters lezen als ze op jouw profiel komen. Onze 2e tip voor jouw LinkedIn profiel is om de lezer in te pakken met de eerste 2 zinnen, zodat ze de rest ook willen lezen. Neem je tijd om dit stuk te schrijven en probeer je creativiteit er op los te laten. Hierin mag je ook best een stukje persoonlijkheid terug laten komen. Vertel wat je doet, waarom je dit graag doet en wat jij voor anderen kunt betekenen.  Mensen die jouw LinkedIn profiel bezoeken vinden het prettig als ze zich herkennen in jouw geschreven tekst.

LinkedIn biedt ook de mogelijkheid om een coverfoto toe te voegen aan je profiel. Maak gebruik van deze ruimte! Kies een foto waar beleving in zit, iets dat bij jou past.

Jouw headline

De regel direct onder je naam: nog een moment om makkelijk wat extra punten te scoren. En wederom een functionaliteit die vaak niet optimaal gebruikt wordt. Ons advies voor een sterk LinkedIn profiel: gebruik in deze titel de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden. Ben jij bijvoorbeeld online marketeer, benoem dan in je headline ook je specialisme. Ligt jou specialisme op SEO en SEA? Dan zou deze er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien ‘Online Marketeer bij (naam werkgever) | SEO en SEA specialist’.

Nog een extra tip: heb je geen baan en mag iedereen weten dat je beschikbaar bent? Vermeld dit dan in je headline. Recruiters zoeken ook vaak op beschikbaar (of een synoniem ervan).

Jouw skills

Het onderdeel ‘skills’ is ook iets waar door recruiters veel op wordt gezocht en waarmee jij je profiel verder kunt optimaliseren. Selecteer de skills waar jij goed in bent en waar jij op gevonden wilt worden.

Als je aan het schrijven bent, vergeet dan niet na te denken over de zoekwoorden die iemand aan de andere kant van de tafel zou kunnen gebruiken om een nieuwe collega te vinden. Gebruik deze zoekwoorden in jouw samenvatting, maar ook zeker in de omschrijvingen van jouw werkervaring. Door hier de juiste woorden in te zetten wordt jij sneller gevonden.

Meer tips? Volg ons

Vond je deze tips voor jouw LinkedIn profiel nuttig? Volg dan onze LinkedIn pagina. Hier publiceren we regelmatig allerlei handige insights en how to’s om jou zo snel mogelijk aan een nieuwe uitdaging te helpen. Heb je hulp nodig in jouw zoektocht of weet je nog niet zo goed hoe jouw volgende stap eruit ziet? Neem dan contact op met 1 van onze collega’s. We helpen je graag verder!

Recente artikelen

Meer in ons blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)