Terug naar blog
12 min leestijd

1 kandidaat is geen kandidaat

In de huidige economie is de kandidaat aan zet. Nog nooit eerder worden werkgevers zo gedwongen te bouwen aan hun werkgeversmerk, candidate journeys, onboardingsprocessen enzovoorts om talent aan te trekken. Toch merken we in deze krappe arbeidsmarkt dat veel werkgevers verwachten een keuze te hebben uit meerdere kandidaten. In dit blog een aantal tips voor werkgevers voor het omgaan met een beperkte keuze uit kandidaten voor een vacature.

Iedere organisatie loopt er tegenaan: het juiste talent voor een bepaalde vacature vinden. Cijfers van de Intelligence Group tonen dat in het 1e kwartaal van 2019 slechts 11,1% van de Nederlandse professionals actief heeft gezocht naar een nieuwe baan. Ruim 47% is latent op zoek (bron Intelligence Group). Iets dat wij als recruitment agency in onze markt zeker herkennen.

Waar voor je geld

Toch merken we in al deze krapte en ‘war for talent’ iets opmerkelijks. Een aantal werkgevers dat uiteindelijk een recruitmentbureau inschakelt verwacht een aantal spelden in de hooiberg gepresenteerd te krijgen. Een aantal, niet 1. Een verwachtingspatroon dat redelijk haaks op de krappe arbeidsmarkt staat – en het gevecht om talent. Maar ook een logisch verwachtingspatroon, want de dienstverlening van een recruitmentbureau is niet gratis. Dan wil je ook waar voor je geld.

Jouw aanbod binnen 2 seconden gekeurd

Kandidaten worden vaak benaderd voor dezelfde vacatures, vinden het aanbod niet interessant genoeg om te switchen , of starten toch als freelancer. Een kritische doelgroep die met een ‘what’s in it for me’ mentaliteit binnen 2 seconden jouw vacature aan- of afslaat. Heb je 1 passende kandidaat gevonden, zijn sommige werkgevers zeer afwachtend in het wel of niet uitnodigen van de kandidaat voor een gesprek. Hoe maken we een keuze uit 1 kandidaat? Zullen we niet afwachten wat de verdere werving brengt? Het antwoord op deze vraag? Nee. Waarom lees je in de rest van dit blog.

#Tip 1: Vergelijk met jouw behoefte, niet met een ander papiertje

In de huidige arbeidsmarkt is het voor jou als werkgever van groot belang scherp te hebben wat je nu precies zoekt in een nieuwe werknemer. Bepaal wat een nieuwe werknemer moet meebrengen, zowel qua skills als qua karakter. Daarna bepaal je wat je graag nog meer zou willen zien en de zogenaamde bonus punten in jouw profiel. Ken hier ook cijfers aan toe. Hoe zwaar weegt welk selectiecriterium voor jou? Maak hier een duidelijke lijst van en stem deze intern af. Zo weet iedereen die betrokken is bij het sollicitatieproces waar ze een kandidaat op moeten beoordelen. Krijg je slechts 1 cv gepresenteerd dat wél op alle gevraagde punten scoort, nodig deze kandidaat dan uit. Je vergelijkt toch je kandidaat met jouw interne behoefte, niet met een andere kanshebber?

#Tip 2: Toets jouw twijfels

Het uitbesteden van een recruitmentproces is soms best een prijzige aangelegenheid. De druk om dan de juiste keuze te maken is dan nog hoger. Als een recruitmentbureau jou dan slechts 1 kandidaat aanbiedt, die wel volledig aan jouw profiel voldoet, slaat de twijfel vaak toe. Waar betaal je dan voor? Begrijpelijk, maar terecht? Vaak zegt de kwantiteit van het aanbod namelijk niets over de inspanning van een recruitmentbureau. Besef dus goed waarom je twijfelt en of dit wel met dat ene cv te maken heeft. Maak deze twijfels ook kenbaar aan het recruitmentbureau. Met alles op tafel kom je vaak tot betere beslissingen.

#Tip 3: Wacht niet te lang

In een arbeidsmarkt als deze is snel schakelen van groot belang. Duurt een sollicitatieprocedure te lang is het talent gevlogen. Het draait immers om mij de kandidaat. Ik ga niet op jou zitten wachten want voor jou werkgever, 10 anderen. Voldoet dat ene cv dat je hebt ontvangen aan jouw verwachtingen? Plan dan direct een gesprek in. Dit geeft richting de kandidaat het signaal dat je oprecht interesse hebt. Jij als organisatie loopt zo een minder groot risico dat die ene kandidaat al weer door allerlei andere partijen is benaderd. Snelheid in jouw selectieprocedure is in deze arbeidsmarkt een doorslaggevende factor voor het succesvol invullen van jouw vacature. Ook met maar 1 kandidaat.

#Tip 4: Laat je adviseren

Bij een beperkte interesse in jouw vacature kun je je afvragen of wat jij als organisatie te bieden hebt wel resoneert bij de doelgroep die jij wilt aantrekken. Het voordeel van het inschakelen van een recruitmentbureau als SMS Intermediair is dat je als opdrachtgever hierin een klankbord hebt. Door de positie als bemiddelaar heeft een recruitmentbureau een goede kijk op wat kandidaten belangrijk vinden. Wat hen prikkelt van baan te veranderen en welke componenten jouw aanbod moet bevatten.  Laat je hierin adviseren en stel indien nodig jouw profiel bij. Dit kan er best voor zorgen dat je ineens wél meerdere profielen hebt om uit te kiezen.

#Tip 5: Weeg de belangen af: kwantiteit of een ingevulde plek

Wat is je meer waard? Een flink aantal cv’s en kandidaten waar je uit kunt kiezen? Of de invulling van die lege plek waar die nieuwe Accountmanager aan de slag moet met de leads die jij niet kunt oppakken. De wil om te kunnen kiezen kan er namelijk voor zorgen dat het belang van het invullen van de vacature daar aam onderhevig wordt. En dat was toch eigenlijk niet de insteek van het inschakelen van een recruitmentbureau?

Ook met 1 kandidaat is jouw keuze een keuze uit reuze

Let’s be real: anno 2019 heb jij als werkgever niet veel te kiezen. De keuze is aan de kandidaat. Betekent dit dan dat je eieren moet kiezen voor je geld? Alles behalve. Het betekent wel dat jij als werkgever jouw verwachtingspatroon van een breed palet aan kleuren moet bijstellen. Ook moet je kritischer kijken naar jouw selectieprocedure. Waar toets jij de kwaliteit van het aanbod op? We merken namelijk vaak dat wanneer je als opdrachtgever vast houdt aan het ontvangen van meerdere cv’s voordat je gesprekken in plant, een selectieprocedure niet succesvol verloopt. Talent wacht niet. En deze tendens is nog lang niet voorbij. Heb je dan met 1 kandidaat iets te kiezen? In deze arbeidsmarkt zeker weten!

Ben je op zoek naar talent? Neem contact met ons op

Met onze jarenlange ervaring als specialistisch recruitment bureau kan SMS Intermediair jou op alle vlakken van werving adviseren. Van het opstellen van een functieprofiel tot het inrichten van jouw sollicitatieprocedure. En vanuit het verkrijgen van feedback vanuit de arbeidsmarkt tot het onboarden van een gekozen kandidaat. We hebben de specialisten allemaal in huis. Ben je op zoek naar talent? Neem dan vandaag nog contact met ons op.

Recente artikelen

Meer in ons blog
12 min leestijd

1 kandidaat is geen kandidaat

Ben je op zoek naar talent en schakel je hiervoor een recruitmentbureau in? In dit blog een aantal tips voor het aannemen van personeel in een krappe arbeidsmarkt.

Verder lezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)