Hoe is het met: Danielle, Marketing Manager bij BCM Media

5 min leestijd

Een kleine recap. 4 januari 2018 mailde Danielle Veraart ons met de vraag of een SMS Intermediair haar kon helpen aan een nieuwe baan. Een afwisselende online marketing/SEO functie, bij een bedrijf waar ontwikkeling mogelijk is. Twee weken later ging zij praten bij BCM Media. Nu, vier jaar later, werkt ze er nog steeds met veel plezier. We vroegen haar waar ze nu staat in haar baan als Marketing Manager en welke uitdagingen zij voorziet. 

Danielle, wat leuk om je weer even te spreken! Hoe gaat het?

Goed! Deze periode is natuurlijk erg druk, maar ik vind het ook leuk om heel even met iets anders bezig te zijn zoals dit interview!

Vier jaar geleden stond online nog in de kinderschoenen, waar sta je nu?

Toen ik bij BCM startte, lag de focus voornamelijk op print. Magazines werden online gezet, maar daar bleef het bij. Aan mij de taak om voor elk magazine een online marketing plan te schrijven en de hoofdredacteuren uit te leggen hoe je online het beste kunt inzetten ter ondersteuning van hun bladen.

In de afgelopen vier jaar is de organisatie echt gegroeid. En dat is een ware cultuurverandering geweest. Voor alle titels hebben we stappen gemaakt. Ik heb inmiddels ook twee collega´s onder mij die meer de uitvoerende taken zoals het maken van de nieuwsbrief, facebook en instagram content oppakken. Zo kan ik mij meer bezig houden met strategie, nieuwe samenwerkingen, het opzetten van beurzen om zo nieuwe abonnees te werven voor de special interest magazines die BCM Media produceert.

Dan komt zo’n snotneus van 28 jaar even vertellen dat jij je werk ineens een stukje anders moet gaan doen.

Danielle Veraart

Marketing Manager bij BCM Media

En waar sta jij zelf?

Oef, dat is een goeie! Ik ben wel gegroeid, misschien nog meer persoonlijk dan vakinhoudelijk. Ik weet nog wel dat ik het best spannend vond om als 28-jarige snotneus aan een team, dat er al heel lang zat, te vertellen dat ze hun werk toch even anders moesten inrichten. En dat online kanalen als Facebook, Instagram en Pinterest ook een podium-plek verdienen.

 

Ik krijg gelukkig veel vrijheid om allerlei nieuwe dingen te proberen. Als ik vertel wat we gaan doen krijg ik vaak als reactie ´Doe maar`. Nu ben ik ook wel heel creatief met dingen die weinig geld kosten. Door die vrijheid ben ik ook gegroeid in mijn kunnen. Ik zit er natuurlijk niet voor niets. Ik durf sneller mijn mening te geven, zeker ook tijdens de MT overleggen – want daar ben ik ook lid van. En nu ik twee mensen onder mij heb, voel ik me ook verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat ook hun inbreng vanuit marketing in deze meetings terecht  komt.

De grootste uitdaging was om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Danielle Veraart

Marketing Manager bij BCM Media

Hoe heb je die verandering aangepakt?

Ik vind het zelf altijd prettig om te snappen waarom iets bijvoorbeeld anders moet. Welk effect dat dan heeft en waarom het leuk is om die verandering ook door te voeren. En met die insteek heb ik het team benaderd. Ik heb een bijeenkomst georganiseerd waar ik uitgelegd heb waarom online marketing belangrijk is en waarom het belangrijk is dat we dit bij BCM oppakken. Door voorbeelden te laten zien van resultaten, is de verandering beetje bij beetje ingezet. Toen die bewustwording er eenmaal was, werd het team ook enthousiaster.

Welke uitdaging biedt 2023 voor jou?

De afgelopen jaren testen je creativiteit en aanpassingsvermogen behoorlijk vind ik. Tijdens corona gingen alle winkels dicht: weg verkoopkanalen. We hebben toen razendsnel de webshop aangepast om de losse exemplaren van de tijdschriften ook online aan te bieden. Dat, in combinatie met een actie voor gratis verzending, zorgde ervoor dat het aantal abonnees toch weer omhoog schoot.

 

Nu is dat echter een ander verhaal. De papierprijs is aanzienlijk gestegen en ook de kosten voor het drukken nemen toe. De meeste uitgeverijen hebben het nu gewoon moeilijk, wij ook. Het aantal abonnees loopt terug omdat veel mensen hun abonnement nu de deur uit gooien. Een magazine heb je natuurlijk ook niet per se nodig.

Dit jaar zal testen en onderzoek daarom een steeds belangrijkere rol gaan spelen in onze bedrijfsvoering. We zijn volop aan het kijken naar het aanbieden van content via andere kanalen. Dit doen we vooral met onze testcase ‘Buitenleven’.

 

Voor dit magazine hebben we bijvoorbeeld een app ‘Mijn Stek’ ontwikkeld waarmee we proberen gebruikers de marketing funnel in te krijgen. Print neemt af, dus we moeten linksom of rechtsom andere manieren bedenken om de creatieve content die wij maken te distribueren. We hebben dus een behoorlijke uitdaging dit jaar!

Over BCM Media

BCM MEDIA in Eindhoven is een moderne cross-mediale uitgeverij van diverse special interest magazines, waaronder Buitenleven, Toeractief, Luister, Onze Hond en Herenhuis. Online profileert BCM MEDIA zich met actieve websites van de diverse eigen titels en daarnaast met digitale marktplaatsen als www.sporthorses.nl en www.paardenwerk.nl. Daarnaast geeft BCM voor vele cliënten Custom Publishing titels uit, waaronder prominente partijen als Tivoli Vredenburg, en Rabobank. Het portfolio van BCM bestaat uit redactionele dienstverlening, advertentieverkoop, abonnementen- en ledenbeheer, online (marketing) ondersteuning, layout, drukken en distributie.

 

BCM MEDIA is onderdeel van de Forum Media Group (www.forum-media.com) met 22 moderne mediabedrijven in Europa, Amerika, Azië en Australië.

Recente artikelen
Vacatures
Amsterdam | Eindhoven
Burgemeester Haspelslaan 67
1181 NB Amstelveen
T: (020) 404 35 00
F: (020) 404 35 01
E: amsterdam@sms-intermediair.nl
Geldropseweg 20
5611 SH Eindhoven
T: (040) 211 40 75
F: (040) 211 40 97
E: eindhoven@sms-intermediair.nl