Terug naar blog
12 min leestijd

Niks talent, creatief zijn is een houding

*&%$, dit was er eerst niet, maar nu wel! Die ‘rush’ als je iets nieuws bedenkt dat gewoon klopt en gerealiseerd wordt. Creativiteit is magie. Iets creëren dat er nog niet was. Toch blijkt uit onderzoek dat de creatieve ingeving niet bestaat. Creativiteit is een houding. We praatten erover met Martijn Arts, partner en Strategy Director bij Total Design.

“Of het nu gaat om een foto, een theorie of een verhaal, creativiteit is iets bedenken waarvan je zegt: *&%$, dat was er eerder nog niet. Op een verrassende manier stappen maken die je niet had verwacht. En dat is meer dan associativiteit, zo van hop, floep, realtime effe iets doen. Creativiteit is meer dan alleen maar associëren en brainstormen”, aldus Martijn.

De scheppende kracht van de computer

Popmuziek schrijven, de stijl van Picasso imiteren of een trailer maken voor de horrorfilm ‘Morgan’: qua creativiteit laat Artificial Intelligence serieuze stappen zien. “Die wetenschappelijke kant van creativiteit intrigeert mij. Is een computer ook creatief te noemen of is die scheppende kracht alleen van de mens?”, stelt Martijn.

Het bijzondere van creativiteit is dat er iets in zit dat gaat resoneren in je emotie. Een hit, kunstwerk, een perfecte lijn. Als een idee goed is, dan voel je dat, of dat nu van een computer of een mens af komt.

Martijn Arts

Partner en Strategy Director bij Total Design

Een greep uit Playmode

In haar boek ‘Playmode’, beargumenteert creatief copywriter Barbara Tammes dat creativiteit geen talent maar een houding is. Wat vind jij van de volgende beweringen?

Creatieve mensen verstaan de kunst om hun aandacht los te laten*

“Daar ben ik het wel mee eens. Creatieve mensen hebben wel een soort gave om de vrije geest aandacht te geven en de realiteit anders te zien. Om even los te komen en te focussen op die ruimte tussen je gedachten”.

Om echt creatief te zijn moet je juist ín je comfort zone stappen

“Creativiteit is per definitie buiten je eigen wereldbeeld en gewoontes denken. Als je heel gestressed of moe bent, is dat lastig. Ik ben het alleen niet eens met die romantisering van creativiteit. Creatieve mensen verdienen hun geld met creativiteit. Ik heb nog nooit gehoord van een creatieve professional met een writer’s block. Als het moet is het er. De beste creatieve ideeën komen vanzelf als ik in mijn hoofd kan surfen, iets hoor of zie, en aan elkaar koppel. Dat is niet in je comfortzone zitten, dat is iets anders. Laten we het flow noemen. Met de juiste mensen om je heen en de juiste voorbereiding, kun je altijd creatief zijn”.

Creatieve professionals verdienen hun geld met creativiteit – zij hebben geen last van writer's block.

Martijn Arts

Partner en Strategy Director bij Total Design

Kaders zijn essentieel voor creativiteit

“Leg dat maar eens uit aan een fundamenteel wetenschapper of kunstenaar. Hun creativiteit ontstaat juist als er geen kaders zijn. Creativiteit met kaders noem ik toegepaste creativiteit. Dat grafisch ontwerpers bijvoorbeeld binnen kaders werken voor een project, daar ben ik het mee eens. Maar de echte creatief onderscheidt zich dan toch nog door binnen die 100 kaders toch door dat ene gaatje te springen”.

Creativiteit is geen talent maar een houding

“Ja, iedereen is creatief op zijn eigen manier, maar er zijn natuurlijk wel magiërs. Een houding van ‘ik ben creatief en ik ga er voor’, hoort echter wel bij vakmanschap. Iedereen heeft namelijk wel ideeën, maar het wordt pas echt iets als je ook daadwerkelijk iets creëert”.

Creativiteit is werken

“Eens! Een docent op de opleiding zei altijd ‘ontwerp is 1% inspiratie en 99% transpiratie’. Het creatieve moment is die ene procent, het andere deel is werken, werken, werken. Dan wordt creativiteit ook meer toegepaste creativiteit”.

Over Martijn Arts

Tijdens zijn studie Industrial Design aan de TU Delft richtte hij internetbedrijf ZaPPWeRK op en maakt hij website voor o.a. VNU, TU Delft en de Vrije Universiteit. Met 10 jaar op de teller en 25 man personeel onder zijn hoede, slaat Martijn in 2006 een geheel andere richting in en wordt de club onderdeel van de Total Design groep. Een creatief bedrijf dat bedrijven succesvoller maakt met oplossingen in strategie, design, communicatie en technologie. Als partner en Strategy Director, tracht Martijn voor klanten effectieve – en vaak nieuwe – business cases, strategieën, architecturen, positioneringen en toepassingen te bedenken. Altijd samen met zijn TD collega’s natuurlijk.

Recente artikelen

Meer in ons blog

Meer carrièretips, blogs en vacatures ontvangen?

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)