De groeiende rol van procesmanagement bij Biscuit International: De interim opdracht van Lieke Wijgers
Hoe vind je je weg in een internationale organisatie die in korte tijd explosief is gegroeid door overnames? Hoe zorg je ervoor dat tientallen bakkerijen, elk met hun eigen systemen en processen, soepel samenwerken? En hoe leid je dit alles in goede banen als interim professional? Dit zijn de vragen waar Lieke zich dagelijks mee bezighoudt. Met haar achtergrond in print management en marketing automation heeft ze zich binnen Biscuit International ontwikkeld tot een cruciale schakel in het stroomlijnen van processen en het waarborgen van consistentie. Wat drijft haar, en hoe combineert ze haar ervaring met de uitdagingen van vandaag? Lees verder en ontdek meer over de interim opdracht van Lieke bij Biscuit International.
Lieke Wijgers: ervaren people manager met een brede achtergrond
Lieke Wijgers is een ervaren people manager met een brede achtergrond in marketing operations, print management en klantcommunicatie. Bekend met het reilen en zeilen van organisaties als Coca-Cola, Unilever, Heineken en Ahold, staat ze bekend om haar integriteit en proactieve aanpak. In maart startte ze via SMS Intermediair met haar interim opdracht bij Biscuit International, de grootste producent van private label koekjes en broodvervangers in Europa. Hier werkt ze als Packaging Program Manager, ondanks haar beperkte ervaring in de verpakkingsindustrie.
Een groeiend bedrijf, nieuwe uitdagingen
“De afgelopen jaren is Biscuit International aanzienlijk gegroeid door diverse strategische overnames, waaronder die van Poult, Aviateur en Continental Bakeries. Deze groei heeft niet alleen geleid tot een grotere aanwezigheid in heel Europa, maar ook tot nieuwe uitdagingen op het gebied van procesmanagement en productontwikkeling. Hoe zorg je ervoor dat alle bakkerijen – met hun eigen systemen en processen – op één lijn komen te liggen? Dit is waar mijn werk om de hoek komt kijken.”
Wanneer je diverse bakkerijen en productieprocessen onder één paraplu brengt, komt er al snel een punt waarop je moet stroomlijnen. Bij Biscuit International draait alles om de totale productie, van recept tot verpakking. Ieder detail wordt in kaart gebracht: welke folie wordt gebruikt, hoeveel koekjes passen er in een doos, en zelfs hoeveel thermische inkt er nodig is om een houdbaarheidsdatum op de verpakking te drukken. Dit alles heeft invloed op de kostprijs en het logistieke proces. Daarnaast hebben we ook te maken met veranderende wetgeving, zoals de allergenenwet die ingaat op 1 januari 2026. Ook dat heeft weer effect op de verpakking van onze producten.
Coördineren en stroomlijnen
Als coördinator van deze interim opdracht is het mijn taak om te zorgen dat alle wijzigingen die betrekking hebben op de verpakkingen in samenspraak met de klant worden doorgevoerd. Ik stuur de verkoopteams aan en houd nauwlettend bij welke producten aangepast moeten worden. Dit vraagt om precisie en geduld, aangezien er veel betrokken partijen zijn die ieder hun eigen prioriteiten hebben.
Hoewel ik een nieuwkomer ben in deze industrie, kan ik in deze opdracht wél veel putten uit mijn ervaring. Ik heb me de laatste jaren steeds meer toegelegd op proces- en changemanagement, en deze opdracht bij Biscuit past daar perfect bij. Ik heb een goede kijk op hoe processen lopen, hoe grote organisaties functioneren en hoe je een team het beste kunt aansturen. Daardoor maak ik me zaken snel eigen en kom ik snel tot de kern.
De kracht van herhaling en de balans van geduld
Een van de grootste uitdagingen in mijn rol is het in beweging krijgen van alle stakeholders. Het aanpassen van systemen en processen komt bovenop het dagelijkse werk, en niet iedereen is even snel in het doorvoeren van wijzigingen.
Daarom geloof ik sterk in de kracht van herhaling. Door constant te communiceren en transparant te zijn, zorg ik ervoor dat mensen meegenomen worden in het proces, ook al gebeurt dat misschien pas na de tweede of derde keer dat het onderwerp wordt aangestipt.
Open en transparant communiceren
“Je kunt niet alles in één keer willen aanpakken; dat vraagt om geduld en doorzettingsvermogen. Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen deze twee, en ik denk dat ik daar goed in ben. Ik weet precies tot hoever ik kan gaan bij mensen, en ik communiceer altijd open en transparant. Hoewel ik geen direct mandaat heb, kan ik mensen wel informeren en uitleggen waarom bepaalde keuzes nodig zijn. Daar ligt mijn kracht. Door een gevoel van zekerheid en vertrouwen uit te stralen, merken mensen dat het klopt wat ik zeg, en dat helpt hen om mee te gaan in het proces.”
Procesmanagement en people skills
Mijn achtergrond in print management en marketing automation komt goed van pas in mijn huidige rol. Ik heb eerder gewerkt met grote bedrijven als Heineken, Renault en Unilever, waardoor ik een goed begrip heb van hoe verschillende afdelingen samenwerken en hoe processen in elkaar grijpen. Dit helpt me om snel de structuur van een organisatie te doorgronden en om veranderingen door te voeren zonder overhaaste beslissingen te nemen.
Het ontbreekt vaak aan mensen met een helikopterview binnen een organisatie. Mijn kracht ligt in het goed luisteren naar wat er nodig is en proberen een middenweg te vinden die voor zoveel mogelijk mensen werkt. Processen zijn pas succesvol als ze goed zijn ingebed, en dat vraagt om geduld en doorzettingsvermogen. Ik probeer nu vooral het project in een fase te brengen waarin het eenvoudig bij te houden is, zodat ik het eigenlijk alleen maar hoef te coördineren en ik wat meer ruimte heb om weer een ander project op te pakken.
De Toekomst van Verandermanagement bij Biscuit International
“Dat is het leuke van Biscuit International: het is een boeiende plek om te werken. Het bedrijf is een schoolvoorbeeld van hoe groei door overnames nieuwe uitdagingen en kansen met zich meebrengt, vooral op het gebied van verandermanagement. En dat is een richting die goed bij me past en me ook trekt. Met de kracht van herhaling en goede communicatie zorgen dat alles op zijn plek valt, stap voor stap.”
Over Biscuit International
Biscuit International is de grootste producent van private label koekjes en broodvervangers in Europa, met een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1593. Het bedrijf levert een breed assortiment producten aan diverse klanten, waaronder grote supermarktketens, discounters, groothandelaren en out-of-home spelers. Met een sterke focus op kwaliteit en technologie bedient de organisatie klanten in heel Europa, waarbij de lange geschiedenis en vakmanschap ingezet worden om aan de veranderende behoeften van de consument te blijven voldoen.
Ook op zoek naar een interim opdracht?
Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Overweeg dan de mogelijkheden van een interim opdracht via SMS Intermediair. Interim-opdrachten bieden een kans om jouw ervaring en expertise in te zetten op verschillende plekken. Of het nu gaat om procesmanagement, verandermanagement, marketing expertise, of specifieke projecten zoals bij Biscuit International, als interim-professional kun je snel schakelen, waarde toevoegen en bedrijven helpen hun doelen te bereiken. Neem contact met ons op en ontdek hoe wij je kunnen helpen in het vinden van een nieuwe interim opdracht.