Check-up: Hoe bevalt het Joep Maes als Accountmanager bij HH Global?

8 min leestijd

HH Global is één van de opdrachtgevers waarvoor we al 15 jaar een vaste recruitmentpartner zijn. Onze expertise ligt vooral op het bemiddelen van Accountmanagers voor de diverse global klanten van deze marktleider. Joep Maes startte in december 2022 met deze uitdaging. Hij is hét aanspreekpunt voor het Diageo account in de Benelux, Nordics en Zwitserland.

Met kantoren in 64 landen is HH Global marktleider op het gebied van creatieve productie en inkoop. De organisatie werkt in 90 landen voor merken als Bosch, Google, Adidas en Unilever en heeft zich de afgelopen 15 jaar enorm ontwikkeld. Arjen Veen, Partner en Senior Consultant in ons team: “Service verlenen is iets waar HH Global heel erg goed is. En die focus op klanttevredenheid heeft er mijns inziens voor gezorgd dat ze hun ambities jaar op jaar waarmaken. Ik heb het bedrijf de afgelopen jaren zien groeien van een inkooporganisatie naar een hoogwaardige leverancier in marketing communicatie oplossingen voor de grote spelers. Dat maakt het ook leuk om voor zo’n account te werken”.

Joep, wat is jouw rol binnen deze marktleider?

“Ik ben verantwoordelijk voor procurement voor POS materialen voor Diageo, wereldleider in de distributie van alcoholische dranken zoals Guinness, Johnnie Walker, Baileys en Tanqueray. Dit doe ik voor de Benelux, de Nordics en Zwitserland. Dat betekent dat ik samen met de klanten spar over de promotie van hun merk, on- en offtrade. Ontrade is dat de aankleding en promotie van het merk in restaurants of cafés, zoals dispensers, barmatten etc. En offtrade kun je denken aan displays in de supermarkt, of labels rond de nek van de fles. Je kunt het zo gek niet bedenken of wij doen het. Dat maakt de rol veel breder dan dat ik me in het begin had voorgesteld.

Doordat ik zoveel vrijheid heb om mijn werk uit te oefenen op de manier die ik prettig vind, ben ik bijvoorbeeld in staat lead times van de productie van displays terug te brengen van 8 naar 6 weken. In sommige gevallen zelfs naar 4.

Joep Maes

Accountmanager bij HH Global

Merk je verschillen tussen de landen waarvoor je werkt?

Mijn adviesrol verschilt behoorlijk van land tot land. Het ene land weet heel goed wat het wil en spart met mij over hoe snel er geleverd kan worden. Het andere staat meer open voor advies over nieuwe ideeën voor POS materiaal. Nederland is typisch zo’n land. Dan wordt er gevraagd: kun jij iets bedenken om het nieuwe jaar mee te vieren? Dan ga ik op zoek naar iets dat bij die vraag past.

Het schakelen tussen die verschillende culturen gaat mij vrij gemakkelijk af. Wellicht heeft het er mee te maken dat ik vlak bij de Belgische grens woon. Ik heb voorheen veel met Belgische klanten van doen gehad, maar ook de samenwerking met Denemarken ervaar ik niet als een uitdaging.

Jij hebt een redelijke standalone functie, hoe ervaar jij dat?

Ik werk 4 dagen in de week vanuit huis en 1 dag bij HH Global op kantoor in Brussel.  Ik ben onderdeel van het Benelux-team, maar dan wel de enige die daarin voor Diageo werkt. Hierdoor werk ik ook veel samen met mijn collega’s in Noord-Europa en DACH op kantoor Düsseldorf. Dat zijn eigenlijk mijn directe collega’s en met hen sta ik bijna 24/7 in contact via Teams. Voor mij heel prettig want het geeft me veel flexibiliteit, zonder het gevoel te hebben er alleen voor te staan. Doordat HH Global als organisatie hele korte lijntjes kent, kun je altijd wel even met collega’s schakelen. Is dit ooit gemaakt, hebben ze tips om voor waar je moet beginnen met zoeken naar een passende oplossing: iedereen staat voor elkaar klaar en gaat joviaal met elkaar om.

En dat komt denk ik ook wel omdat we een hele klantgerichte onderneming zijn. We vallen niet onder een land, maar onder een klant. Ik leg verantwoording af aan de Business Director die op mijn klant zit. Zo voel je elkaar beter aan omdat je beiden weet wat er bij die specifieke klant speelt. Dus dat is wel echt een groot voordeel.

De markt wordt selectiever in het gebruik, gerichter en kleiner. Kosten zullen hier een rol in spelen, maar ook zeker het verminderen van ‘waste’.

Joep Maes

Accountmanager bij HH Global

Jij bent een echte procesverbeteraar, hoe komt die kwaliteit naar voren?

Ik ben altijd wel iemand die zich interesseert in het proces, en dan vooral in hoe dat beter, sneller of efficiënter kan. Welke aanknopingspunten zijn er om te optimaliseren? En ook in mijn huidige rol kan ik die kwaliteit goed toepassen. Doordat ik zoveel vrijheid heb om mijn werk uit te oefenen op de manier die ik prettig vind, ben ik bijvoorbeeld in staat lead times van de productie van displays terug te brengen van 8 naar 6 weken. In sommige gevallen zelfs naar 4.

En dat is zeker een vooruitgang richting onze klanten. Zij bedienen op hun beurt ook weer klanten. Met een kortere lead time wordt het ook makkelijker om juiste hoeveelheden te bestellen en dus die ‘waste’ te verminderen. Zo gauw jij laat zien dat je je best doet en mensen er op een goede manier van overtuigt dat het een beetje sneller, anders of beter kan, krijg je ze vaak wel met je mee. Goede relaties met je leveranciers is daarin echt essentieel. En dat is ook wel één van mijn kwaliteiten.

Welke ontwikkelen zie jij in de inkoop van POS materiaal?

Tegenwoordig heeft natuurlijk alles betrekking op duurzaamheid, en terecht. Ik gun mijn twee kinderen ook een schone leefwereld. Voor mij persoonlijk is sustainability een belangrijke drijfveer en ook zeker iets waarin ik een rol voor mezelf zie liggen in de toekomst. Moeten we nog wel plastic gebruiken? Kunnen we dat niet vervangen door ander materiaal? Is een consument bereid om bijvoorbeeld €1,- per artikel meer te betalen als het milieuvriendelijker geproduceerd kan worden? Je merkt ook dat er kritischer wordt gekeken naar aantallen die nodig zijn voor merkactivaties. De markt wordt selectiever in het gebruik, gerichter en kleiner. Kosten zullen hier een rol in spelen, maar ook zeker het verminderen van ‘waste’.

Hoe is jouw ervaring met SMS Intermediair?

Tot nu toe ben ik alleen maar positief over de dienstverlening. Twee weken na mijn sollicitatie kon ik al een contract tekenen. Dat vergt behoorlijk wat schakelen en daarin stelde SMS mij niet teleur. Ook het contact na mijn start ervaar ik als oprecht geïnteresseerd in hoe het mij bevalt – en dat maakt dat ik de samenwerking met SMS als heel prettig ervaar.

Interesse in een baan als Accountmanager?

Banen als Accountmanager ontvangen we regelmatig. En voor deze opdrachtgever, HH Global, werken al een geruime tijd. Onze collega Arjen is dé recruitmentpartner voor deze opdrachtgever. Wil jij eens met hem sparren over een nieuwe uitdaging? Neem dan contact met hem op door even een mailtje te sturen. Hij denkt graag met je mee. Ook kun je altijd een kijkje nemen tussen onze nieuwste vacatures.

    https://www.sms-intermediair.nl/blog/check-up-werken-als-accountmanager/            
Recente artikelen
Vacatures
Amsterdam | Eindhoven
Burgemeester Haspelslaan 67
1181 NB Amstelveen
T: (020) 404 35 00
F: (020) 404 35 01
E: amsterdam@sms-intermediair.nl
Geldropseweg 20
5611 SH Eindhoven
T: (040) 211 40 75
F: (040) 211 40 97
E: eindhoven@sms-intermediair.nl