Vitaliteit – al op jouw agenda?
Vitaliteit speelt een steeds grotere rol, zowel in ons persoonlijke leven als op de werkvloer. Hoe zit dat bij jou?
Lees verderMet een opleiding in design kun je enorm veel kanten op. Creatie spreekt voor zichzelf, maar is niet het enige waar je je als designer op kunt botvieren. Ontwerper Arno van den Elzen rolde per toeval in de richting van Artwork Production Specialist. Ideaal als je naast design ook geïnteresseerd bent in de analyse, techniek en totstandkoming van een ontwerp.
Na een creatieve opleiding aan het Lucas startte Arno als Trafficmanager bij diverse Eindhovense bureaus. Een telefoontje van SMS bracht daar verandering in. Arno kwam in aanraking met Food Packaging. Met meer dan 30 jaar ervaring op de teller, werkt hij sinds juni 2021 als Prepress specialist bij FujiSeal, wereldwijd nummer 1 als het gaat om product-etikettering. Dé producent van de labels op de Nivea douchegel of de Nescafé-oploskoffie om maar 2 voorbeelden te noemen.
“Eigenlijk ben ik door toedoen van SMS het specialisme Artwork ingestapt, en met succes gelukkig. George Janssen, partner bij SMS Intermediair, benaderde mij ergens in 2005 en zei dat hij dé baan voor mij had. En dat bleek ook zo te zijn. Sterker nog, daar heeft hij meerdere keren gelijk in gehad, want ik ben in mijn carrière maar liefst 5 keer door SMS bemiddeld binnen dit specialisme”.
Ik heb altijd wel een interesse gehad in techniek en in hoe bepaalde producten geproduceerd worden, en in deze rol combineert dat perfect met mijn expertise in design.
Artwork Production Specialist bij FujiSeal
Artwork was redelijk upcoming toen ik bij UCC Coffee Benelux (voorheen Drie Mollen) startte. In die tijd stuurde je een ontwerp door naar een drukkerij en kon deze het vervolgens naar eigen inzicht én kostenplaatje produceren. Prijstechnisch niet de meest interessante optie.
Als Artworkspecialist ben je een belangrijke schakel in de realisatie van een enorme diversiteit aan producten. Je overlegt met interne en externe klanten, collega’s, leveranciers. Zo sta ik in voor de begeleiding van ontwerp naar productie. En dat betekent dus ook dat ik aan de pers de eindcontrole op het product doe. Zodoende leer je eigenlijk alle aspecten van het packaging productieproces, en doe je dermate kennis op dat je je job gewoon heel goed kunt uitvoeren. Ik heb altijd wel een interesse gehad in techniek en in hoe bepaalde producten geproduceerd worden, en in deze rol combineert dat perfect met mijn expertise in design.
Wat ik wel heb gemerkt de afgelopen jaren is dat veel creatieven beperkte kennis hebben van hoe artwork moet worden opgebouwd als je het wilt drukken op verschillende ondergronden als folie of gravure bijvoorbeeld. En daar wil ik niemand mee beledigen hoor, want het maakt mijn specialisme des te relevanter én interessanter. Er is niets mooiers dan artwork ontvangen en analyseren hoe je het zo kan opbouwen dat het design overeind blijft wanneer je het bijvoorbeeld op een shrink sleeve moet drukken, maar ook hoe je het zo kostefficiënt mogelijk kunt opzetten. Zo maak jij ook een geheel eigen onderdeel van het design.
Ik denk de voldoening die je krijgt doordat jouw advies leidt tot een bepaalde verbetering in het proces. Of dat nu gaat om het omvormen van een beeld om het vervolgens ook op een sleeve te kunnen realiseren, het gebruiken van een andere toepassing, of om het anders opbouwen van artwork om een kostenbesparing te realiseren: een klant bouwt op mijn advies. Sterker nog, zonder jou gaat het proces niet verder.
Ik werk voor klanten als Mars, Proctor & Gamble, Henkel, ik heb aan drukpersen over de hele wereld gestaan en werk met een enorme verscheidenheid aan producten. Collegialiteit staat binnen ons team enorm hoog in het vaandel, niemand laat iets voor een ander liggen – dat werkt enorm prettig. Mijn baan is redelijk analytisch van aard, daardoor heb ik regelmatig overleg met productie, colour management, marketing, diverse drukkerijen en ga zo maar door. En iedere dag leer ik weer iets nieuws.
SMS Intermediair bouwt al jarenlang aan een mooi portfolio aan opdrachtgevers in Packaging en Food Packaging. Zo werken we voor FujiSeal, waar we Arno naar toe bemiddelden, Mars, Mars Food, Venttri, HH Global en nog veel meer. Ben jij op zoek naar een baan in deze branche? Schrijf je dan vrijblijvend in of solliciteer direct op één van de vacatures op onze website. We adviseren je graag over de baanmogelijkheden in deze richting
Vitaliteit speelt een steeds grotere rol, zowel in ons persoonlijke leven als op de werkvloer. Hoe zit dat bij jou?
Lees verderConceptuele vaardigheden maken op ieder niveau een groot verschil. In dit blog geven we je een aantal voorbeelden én leggen we uit hoe je conceptueel denken tijdens een sollicitatie kunt laten zien.
Lees verderHoe weet je dat je van baan moet wisselen? Leer over de 8-18-48-72-vuistregel die helpt bepalen hoe lang je ergens moet blijven voor optimale carrièregroei.
Lees verder