Vitaliteit – al op jouw agenda?
Vitaliteit speelt een steeds grotere rol, zowel in ons persoonlijke leven als op de werkvloer. Hoe zit dat bij jou?
Lees verder10 min leestijd
Na haar Bachelor startte Monique van Hoek als Account Executive bij Crossmarks. Met een kleine uitstap naar het Amsterdamse &KoenseSeverein, werkt ze inmiddels ruim 20 jaar bij dit strategisch retailadviesbureau. Haar rol anno 2020? Partner en ‘clarifier’. Voor onze serie ‘Partner in Beeld’ vroegen we haar wat deze rol inhoudt en waarom zij, in tegenstelling tot veel vakgenoten, ervoor heeft gekozen zo lang bij dezelfde werkever te blijven.
Crossmarks: in 1996 begonnen als reclamebureau voor lokale retailers in Den Bosch. Anno 2020 een strategisch retailadviesbureau dat werkt voor opdrachtgevers als Jumbo, La Place, Perry, van Haren en Louwman en Parqui. Met 23 mensen in dienst is Crossmarks expert in visievorming, formuleontwikkeling, groeiscenario’s, positionering en merkontwikkeling binnen de retail. Monique van Hoek is er partner en clarifier. Zij leerde Crossmarks kennen als stagiaire tijdens haar Bachelor Communicatie aan Fontys Hogescholen.
Crossmarks staat nooit stil. Het is een behoorlijk visionair bureau. Zodoende is mijn persoonlijke ontwikkeling altijd gepaard gegaan met de ontwikkeling van het bureau.
Clarifier bij Crossmarks
Crossmarks staat nooit stil. Het is een behoorlijk visionair bureau. Zodoende is mijn persoonlijke ontwikkeling altijd gepaard gegaan met de ontwikkeling van het bureau. Toen ik er startte als Account Executive waren we met een team van vijf mensen actief op het gebied van advertising voor de lokale retail in Den Bosch. Al gauw hadden we het gevoel dat deze dienstverlening geen lang leven was beschoren. Crossmarks haalde een merkstrateeg in huis en verschoof haar focus van advertising naar branding. Maar ook dat vonden we na verloop van tijd niet voldoende om voor onze opdrachtgevers écht van betekenis te zijn.
Acht jaar geleden begonnen steeds meer bureaus de richting van branding uit te bewegen en hebben wij besloten om ons volledig op retail te richten – daar waar ons hart ook ligt. Met alleen marcom en branding lossen we de problemen van onze klanten niet op vonden we. Nu hebben we een unieke positie in Nederland, omdat we ons volledig toegelegd hebben op retailvisie, formulestrategie en –ontwikkeling. We hebben vijf mensen op strategie en investeren veel in de opleiding van ons personeel én in het vergroten van onze kennis. Ook ik heb een opleiding Brand Management gedaan. Door deze ontwikkeling van het bureau heb ik nooit een reden gehad om een overstap te maken of om weg te gaan.
Tien jaar geleden had ik het gevoel dat ik een beetje aan mijn plafond zat. Ik werkte toen als Account Director en wilde wel naar strategie, maar niet fulltime. Echter voelde ik dat ik als AD vast zat. En precies op dat moment werd ik gehunt voor een rol als Client Services Director bij het Amsterdamse &KoenseSeverein. Ik wilde wel eens weten wat ik ergens anders zou kunnen doen en hoe het er in de ‘echte wereld’, ofwel de Amsterdamse bureauwereld, aan toe ging. Na anderhalf jaar bij &KoenseSeverein werd ik gevraagd door Albert Top, managing owner van Crossmarks, of ik niet terug wilde komen en in het management wilde stappen. Dat was een mooie kans die ik niet wilde laten gaan.
Wat ik vooral heb ervaren in de tijd dat ik in Amsterdam werkte, was dat bureaus daar traditioneler georganiseerd zijn dan Crossmarks bijvoorbeeld. Dit zal ongetwijfeld met omvang te maken hebben, maar ik had het gevoel meer in één hokje te zitten. De Creative Director zit zelf aan tafel en presenteert een concept aan de klant en ditzelfde geldt voor de Strateeg. Ik ben iemand die, ongeacht in welk hokje ik zit, mijn bijdrage wil leveren. En dat kan in de structuur zoals we die bij Crossmarks ingericht hebben. Albert is van de visie, koers van het bureau en de new business, ik van de missie, de interne organisatie en het laten landen van klanten in ons bureau. Wij hebben onze organisatie ingericht op competentie in plaats van functietitels. We koppelen niet standaard én een Accountmanager én een Projectmanager aan een opdrachtgever, maar kijken welke competenties uit ons team de klant op dat moment nodig heeft.
Dat is heel simpel: gewoon door het te doen! Mij lukt het altijd goed om complexe vraagstukken of interne processen begrijpelijk te maken. Ik zie mezelf niet als een strateeg, maar kan wel heel goed sparren met een strateeg om een nieuwe strategie te ontwikkelen.
Wat heel eigen is aan Crossmarks is dat je binnen bepaalde kaders heel veel verantwoordelijkheid krijgt. Onze cultuur is heel vrij en je kunt zelf bepalen wat je ontwikkeling en groei is. Er wordt niet gezegd wat je moet doen. Niet iedereen kan zo werken. Daar screenen we goed op voordat we iemand aannemen. Als dat je lukt kun je ver komen binnen Crossmarks. Veel collega’s, waaronder ik, blijven daardoor lang bij ons bureau werken. Van de 23 mensen die we nu aan boord hebben zijn er tien die er zeker tien jaar werken. Onze Strategy Director Lori van Waes, is daar een perfect voorbeeld van. Zij leerde Crossmarks in 2010 door een stage kennen en is na haar afstuderen in het strategy team begonnen als Research & Intelligence Executive. Nu heeft zij drie strategen onder zich en is zij actief op trend- en marktanalyse, retailvisie en formulestrategie.
SMS Intermediair werkt sinds 1993 voor Crossmarks en is telkens in staat met weinig woorden precies te snappen welk type bij onze organisatie past.
Clarifier bij Crossmarks
Onze ambitie ligt in het aangaan van relevante partnerships om onze opdrachtgevers van nog meer waarde te kunnen voorzien. Partners die net als ons retail in het DNA hebben en die niet zomaar met een goed idee komen, maar het ook kunnen onderbouwen. Want zo werken we bij Crossmarks. We vertrekken altijd vanuit de strategie en kunnen onze keuzes onderbouwen. We formuleren een visie en geven er ook invulling en betekenis aan. Het grappige is dat we ooit als ambitie hebben geformuleerd om niet voor de top league in retail te willen werken, maar net daaronder. Door onze unieke dienstverlening en kennis werken we inmiddels wel voor de A- accounts zoals Jumbo, van Haren, BCC, DA, La Place en Perry. Wil je op dit niveau blijven performen en je als bureau verder ontwikkelen, dan heb je daar een bepaald type mens voor nodig. SMS Intermediair werkt sinds 1993 voor Crossmarks en is telkens in staat met weinig woorden precies te snappen welk type bij onze organisatie past. Dit maakt dat we ook altijd weer bij SMS Intermediair uitkomen als wij een bepaalde positie willen invullen.
SMS Intermediair is al ruim 30 jaar recruitment specialist voor vaste, tijdelijke en freelance banen in Marketing, Communicatie, Design, Sales, Packaging en Print. Vanuit onze kantoren in Amsterdam en Eindhoven werken we landelijk voor een zeer breed pakket aan opdrachtgevers. Partners waar we vaak al jaren hét aanspreekpunt zijn voor recruitmentvraagstukken. Met onze jarenlange ervaring we hebben de kennis én het netwerk in huis. Ben je ook op zoek naar vast tijdelijk of freelance personeel? Neem dan zeker contact met ons op. We helpen je graag.
* Fotocredits header: Verbeek & Rinzema Interieurs
Vitaliteit speelt een steeds grotere rol, zowel in ons persoonlijke leven als op de werkvloer. Hoe zit dat bij jou?
Lees verderConceptuele vaardigheden maken op ieder niveau een groot verschil. In dit blog geven we je een aantal voorbeelden én leggen we uit hoe je conceptueel denken tijdens een sollicitatie kunt laten zien.
Lees verderHoe weet je dat je van baan moet wisselen? Leer over de 8-18-48-72-vuistregel die helpt bepalen hoe lang je ergens moet blijven voor optimale carrièregroei.
Lees verder