Hoe maak je een portfolio? Welk werk zet je erin? Alles, of misschien slechts een deel ervan? Wil jij de tips die we je tijdens het gastcollege hebben gegeven nog eens nalezen? Scroll dan snel even verder!
Start met het bedenken van het merk ‘jij’. Wie ben jij? Waar sta je voor als ontwerper? Dit persoonlijk sausje speelt een belangrijke rol in het maken van jouw portfolio. Heb je nog geen signatuur of twijfel je hierover? Dan kun je natuurlijk altijd input vragen van mensen uit je omgeving. Hoe zien zij jou? Welke stijl qua vormgeving vinden ze bij jou passen?
De opbouw zegt veel over jouw manier van denken en informatie ordenen. Zorg ervoor dat de lezer in één oogopslag kan zien waar het over gaat. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een inhoudsopgave op te nemen in jouw portfolio. Je geeft dan het signaal af dat je gestructureerd te werk bent gegaan en snapt dat je de lezer even mee moet nemen in de reis door jouw portfolio.
Het praten in de ‘wij-vorm’ maakt het lastig om in te schatten waar jouw kwaliteiten liggen. En dit is iets dat we toch wel heel vaak tegenkomen. Soms is het wat lastig om jouw precieze rol in een project helder te formuleren. Denk goed na over hoe jij je in een projectteam gedraagt. Ben jij de leider? Ben jij juist degene die iedereen bij elkaar trekt? Ben jij sterker in concepting of juist in copy Benadruk dit in je portfolio!
Door een introductie van jou als communicatieprofessional begrijpt de lezer jouw werk, merk en drijfveren. Het zet de toon voor jouw hele portfolio – een beetje als een eerste indruk. Daarnaast dient een introductie ook als een heel handig filter: jij bepaalt door die introductie door welke bril de lezer van jouw portfolio moet kijken.
Het maken van een goed portfolio kost veel tijd. Dat begrijpen we maar al te goed. Heb je die tijd eventjes niet? Bundel dan in ieder geval al het relevante werk. Zet er met een korte notitie bij wat het precies was en wat jouw rol was. Zo kun je op een later moment sneller je portfolio weer in orde maken én heb je alles paraat.
Het kan altijd beter. Maar op een bepaald moment is je portfolio goed genoeg en moet je er gewoon mee aan de slag. Anders blijf je bezig. Er moet een moment komen waarop je zegt: goed is goed genoeg en solliciteren maar!
Weet jij al hoe jouw carrière er straks uit gaat zien? Of ben je nog heel erg zoekende en kan je wel wat advies of bevestiging gebruiken? Doe mee aan onze winactie!
Wat moet je hiervoor doen?