Hoe herken je een bedrijfscultuur? Let op deze signalen!

Hoe herken je een bedrijfscultuur? Let op deze signalen!

Rode vlaggen? Pik jij ze op? Hoe herken je een bedrijfscultuur tijdens een sollicitatie of blijft het gissen? Van vacatureteksten tot bevestigingsmails: managers geven onbewust veel prijs over een organisatie. Als je de signalen (of rode vlaggen!) oppikt, kun je beter inschatten of dit de juiste plek voor jou is.

Nieuwe stap, nieuwe hint

We baseren onze beslissing voornamelijk op de gesprekken die we voeren. Maar eigenlijk geeft iedere stap in het sollicitatietraject iets prijs over een organisatiecultuur. Ga je via SMS Intermediair op gesprek? Dan heeft onze recruitment consultant veel van die informatie al met jou gedeeld. Dus pak je loep erbij, en let eens goed op de volgende signalen.

Waar ben jij in het functieprofiel?

Even terug naar de vacaturetekst: wie staat er centraal, jij of de organisatie zelf? Zo’n tekst is dé kans voor een organisatie om jouw aandacht te trekken. Natuurlijk moet er voldoende in staan over de inhoud van de rol, maar…  waarom jij er wilt komen werken zou centraal moeten staan. Niet die checklist van vaardigheden die een werkgever zoekt.

Hoeveel aandacht er is besteed aan een vacaturetekst is ook een teken van hoe werknemersgericht een organisatie is. In dit soort profielen zul je uitgebreide informatie lezen over groeimogelijkheden, unieke aspecten van een bedrijfscultuur en andere voordelen.

Noortje Hermes

Senior Recruitment Consultant

Hoe is de ‘tone of voice’?

Een sollicitatie is een start van een communicatiecyclus. Vaak startend met een recruiter en eindigend met een manager en/of directe collega’s. Tijdens dit traject is er een aantal zaken waar je op moet letten: timing, tone of voice en personalisatie. Hoe wordt jij behandeld? Binnen hoeveel tijd krijg je een reactie op bijvoorbeeld het inplannen van een telefoontje?

 

Hoe formeel of informeel wordt er met jou gecommuniceerd? Staat een mail vol met smileys of is hij juist heel zakelijk ingestoken? En is de communicatie op jou toegespitst, of is deze eerder generiek (of geautomatiseerd)? Hoe verder in een procedure, hoe persoonlijker je een communicatiestijl mag verwachten. Al deze zaken weerspiegelen hoe er met werknemers wordt omgegaan binnen een bedrijf.

Hoe is de structuur van jouw gesprek?

Tijdens een sollicitatiegesprek kun je al kort observeren hoe je toekomstige collega’s en werkomgeving eruit zien. Maar los daarvan zegt de manier waarop gesprekken worden ingepland ook veel: ontvang je een duidelijke briefing over de scope van het gesprek, de aanwezige gesprekspartners of wordt er helemaal niets gedeeld? Heeft ieder gesprek een duidelijk doel en focus? Of is het een herhaling van dezelfde vragen door verschillende mensen?

 

Een gebrek aan samenhang is een duidelijke rode vlag. Het kan namelijk impliceren dat jouw gesprekspartners niet weten wat ze precies zoeken, of niet op één lijn zitten in wie ze aan de organisatie willen toevoegen. Of dat er onvoldoende tijd is vrijgemaakt om het interview voor te bereiden en intern te bepalen wie wat vraagt. Al dit soort zaken weerspiegelt hoe gestructureerd een bedrijf te werk gaat.

Hoe ‘assess’ jij het assessment?

Een assessment, een proefopdracht, een meeloopdag: bedrijven organiseren allerlei mogelijkheden om jouw vaardigheden te testen. Maar wat vind jij daarvan? Vond je de manier waarop je getest werd prettig? Relevant voor de functie? Stel dat je een presentatie moet geven, wie stelt er vragen? Hoe en welke feedback wordt er gegeven en door wie? En is deze duidelijk, of vaag en niet afgebakend? Al deze zaken zijn indicatoren van hoe er binnen organisatie met mensen om wordt gegaan.

Wat delen andere medewerkers met jou?

‘Work hard, play hard’: dat antwoord wel eens gehoord als je vraagt naar een bedrijfscultuur? Van die vage antwoorden waar je eigenlijk niets mee op schiet. Om in gesprek met toekomstige collega’s door de roze bubbel heen te prikken, kun je vragen stellen als: “Hoe is het bedrijf veranderd sinds jij hier werkt?”, of “Wanneer is er voor het laatst iets negatiefs gecommuniceerd, en hoe werd dat aangepakt?”, of “Hoe versterkt de bedrijfscultuur jou als mens”? Hoeveel collega’s delen is wederom typerend van hoe open (of gesloten) een organisatie is.

Veel succes!

Pik je signalen op tijdens het gesprek die je doen twijfelen, bespreek ze dan altijd met onze recruitment consultant. Dat klankborden doen we graag – en denk maar niet dat we je proberen te overtuigen als je twijfelt. We gaan voor een baan die bij je past, niet alleen voor een paar maanden. En in dat klankborden zijn we heel discreet.

 

Heel veel succes, we bellen je na afloop van het gesprek!

 

P.S. Heb je nog vragen. Bel dan even, we helpen je graag!

Vacatures
Amsterdam | Eindhoven
Burgemeester Haspelslaan 67
1181 NB Amstelveen
T: (020) 404 35 00
F: (020) 404 35 01
E: amsterdam@sms-intermediair.nl
Geldropseweg 20
5611 SH Eindhoven
T: (040) 211 40 75
F: (040) 211 40 97
E: eindhoven@sms-intermediair.nl