Terug naar blog
10 min leestijd

Werkstress verminderen start met praten

Happy-de-peppie en af en toe een heerlijke sarcastische toon van RUMAG: welcome to my Instagram ;).  In een maatschappij waarin we vooral naar buiten blijven volhouden dat alles fantastisch is, vliegen binnenskamers de kilo’s eraan en geven we vooral niet toe aan eenzaamheid, depressie en burn-out. Toch gek dat er een mondiale pandemie voor nodig is om onderwerpen als werkstress bespreekbaar te maken. Sterker nog: het lijkt haast normaal dat veel werknemers nu tegen een burn-out aan lopen. Werkstress verminderen begint met erover te praten. In dit blog geven we je wat tips om samen met jouw manager het gesprek aan te gaan. 

Voorkomen is beter dan genezen

Tijdens de week van de werkstress, van 16 tot 20 november 2020 dit jaar , is er extra aandacht voor werkstress verminderen en mentale vitaliteit. En dat is hard nodig – zeker nu er meer wordt thuisgewerkt en de signalen van een naderende burn-out minder makkelijk zichtbaar zijn. Het is dan belangrijker dan ooit tijdig werkstress bespreekbaar te maken. Maar hoe doe je dit als werknemer zonder de indruk te wekken dat je je werk niet aankunt?

Jaarlijks lopen 1 miljoen mensen het risico in een burn-out te raken. De gemiddelde duur van een burn-out is maar liefst 9 maanden.

Bron: ArboNed

Tip 1: Kies een tijd én een toon

Een te hoge werkdruk bespreken met je leidinggevende kan moeilijk zijn. Veel werknemers zijn bang voor een conflict of om niet serieus genomen te worden. Het formeel aanvragen van een meeting kan hier een oplossing voor zijn. Stuur een e-mail met het verzoek om een gesprek over de uitdagingen in je baan. Zo heb je altijd bewijs dat je op tijd aan de bel hebt getrokken én zorg je ervoor dat je manager het een stuk serieuzer neemt.

Wil je krachtig overkomen tijdens het gesprek, zorg dan voor een positieve toon. Je kunt het gesprek bijvoorbeeld beginnen door je manager te bedanken tijd te maken om mee te denken over de invulling van jouw werkzaamheden. Je geeft aan blij te zijn met je werk, maar dat je graag van gedachten wilt wisselen over het verbeteren van jouw prestaties. Zo voorkom je een vervelend gesprek dat bij een manager kan aanvoelen als een beschuldiging. Ook zal een manager zich zo meer bereidwillig opstellen om mee te werken.

Tip 2: Analyseer jouw stressoren van tevoren

Één van de meest gebruikte modellen om werkstress te analyseren is het Job Demands and Resources Model (Bakker & Demerouti (2007)). In 2013 publiceerden de Nederlandse wetenschappers Wilmar Schaufeli en Toon Taris een nieuwe versie. Volgens hen zijn er in jouw werk factoren waar je energie van krijgt, ofwel de ‘job resources’, en zaken die energie van je vreten, de ‘job demands’ (Schaufeli & Taris, 2013). Zo kun je denken aan ontwikkeling, autonomie en waardering als opladers en toekomstonzekerheid, werkdruk, een werk-privé onbalans als energievreters. De combinatie van beiden bepaalt de mate waarin jij energie uit je werk haalt. Een burn-out is volgens het model toe te schrijven aan een grote hoeveelheid stressoren en een gebrek aan energiebronnen.

Ook jij zou de principes van dit model kunnen gebruiken om jouw werkstress te verminderen. Analyseer je stressoren en of je voldoende energiebronnen hebt. Hiervoor zou je ook onze checklist over werkgeluk kunnen gebruiken. Ook kijk je waarom bepaalde factoren jou zoveel druk geven. Probeer tijdens het gesprek over jouw werkstress ook een aantal concrete voorbeelden te noemen, maar vraag ook naar ervaringen van jouw werkgever. Waarom denkt hij of zij dat jij problemen ervaart en wat ziet hij of zij als oorzaken van een te hoge werkdruk? Zo zorg je voor een dialoog en geef je je werkgever de kans samen met jou naar een oplossing te zoeken.

Tip 3: Denk in oplossingen

De meeste managers zitten niet te wachten op problemen, en al helemaal niet op problemen zonder voorstellen om ze op te lossen. Na de korte analyse van het probleem kom jij met een aantal oplossingen. Bedenk van tevoren goed wat er zou kunnen veranderen om de te hoge werkdruk te verlagen. Een lastig vraagstuk, zeker als je het gevoel hebt muurvast te zitten. Het is wel een vraagstuk dat je veel kan opleveren. Het verandert namelijk de aard van het gesprek. In plaats van praten over een probleem, kom je akkoord vragen voor een voorstel, een verbeteringsslag. Zo kom je niet alleen minder hulpbehoevend over, maar ook gemotiveerd om beter te willen presteren. Je praat zakelijk en to-the-point over hoe jij je werk beter zou kunnen doen en vermijdt een lange en emotionele discussie over het waarom van jouw werkstress.

Speak up! Je staat er niet alleen voor

Een gesprek over werkstress is een grote stap. Eentje die soms ook veel angst met zich mee brengt. Angst voor afwijzing, conflict of zelfs ontslag. De angst om in een burn-out te raken lijkt hieraan ondergeschikt. Bedenk wel, bij een goede werkgever moet je hier gewoon over kunnen praten.

Is werkstress bespreken met jouw manager voor jou nu nog een te grote stap? Zoek dan eens hulp bij een loopbaanadviseur om samen met jou te kijken naar je stressoren en mogelijke oplossingen. Je kunt nu nog gebruik maken van de ‘NL Leert Door’ subsidieregeling om een loopbaanadviseur te bekostigen.

Wat je ook doet, maak werkstress bespreekbaar. Als je het niet doet, trek jij aan het kortste eind.

Karlijn van der Noll

Marketeer en Senior Consultant bij SMS Intermediair

Ook SMS Intermediair kan je helpen

Als jij, ondanks jouw motivatie en inzet, niet gehoord wordt door je werkgever, dan moet je je eens goed afvragen of je wel op de juiste plaats zit. Los van de werkstress die jij ervaart. Werkstress verminderen is immers een teken van goed werkgeverschap. Met 30 jaar recruitmentervaring op de teller, hebben onze consultants bijna alles wel een keer gehoord. Wil je van gedachten wisselen over het zoeken van een nieuwe baan, wees dan eerlijk over waar je tegenaan loopt. Alleen zo kunnen we samen kijken in welke nieuwe omgeving jij wel op waarde wordt geschat. Neem voor het inplannen van een oriënterend gesprek contact met ons op. We helpen je graag.

Recente artikelen

Meer in ons blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)