Terug naar blog
5 min leestijd

Werken als designer aan klantzijde: bij de klant in het pand

In januari dit jaar startte Senior Designer Ivo Spikmans bij BrandLoyalty in Den Bosch. Zijn mooie track record binnen de bureauwereld en zijn strategische, maar toch hands-on mentaliteit binnen zijn vakgebied zorgden ervoor dat BrandLoyalty eind vorig jaar hem een aanbod deed. Voor onze rubriek ‘Een kijkje in de keuken bij’ geeft Ivo ons deze week meer inzicht in het werken als designer aan klantzijde.

Ivo, dit is jouw 1e baan aan klantzijde, hoe bevalt het?

Het bevalt erg goed bij BrandLoyalty! De afgelopen 3 maanden zijn voorbij gevlogen. Zoveel nieuwe mensen leren kennen en werken op zo’n mooie locatie is natuurlijk fantastisch. Eind maart heb ik een challenge week gehad samen met 16 andere beginnende collega’s van over de hele wereld. Deze week was bedoeld om te leren waar BrandLoyalty voor staat en wat onze rol daar in is. Na een week van pitches en besprekingen waren we allemaal erg uitgeput, maar wel voldaan!

Het team tijdens de Challenge Week voor nieuwe medewerkers bij BrandLoyalty

Merk je een verschil in dynamiek?

Het grootste verschil is denk ik dat de “klant” bij je in het pand zit. Als er een briefing is voor een project waar ik aan ga werken dan komen alle disciplines bij elkaar om alles door te spreken. Zo heb je echt het gevoel dat je het allemaal samen doet. Bij bureaus waar ik gewerkt heb had ik vaak niet rechtstreeks contact met de klant. Hierdoor kwam er soms ruis op de lijn en verliepen bepaalde opdrachten minder goed. Ook zijn er goede faciliteiten voor de werknemers zoals een restaurant waar elke dag een goede lunch klaar staat, fitness faciliteiten en vers fruit op iedere afdeling.

Wat maakt BrandLoyalty voor jou als designer zo interessant?

Het werken voor grote merken, zoals Disney en Albert Heijn, heeft zeker invloed gehad op mijn keuze voor BrandLoyalty. Het ontwikkelen van key visuals voor één van deze merken vind ik gaaf om te doen. Je ontwikkelt namelijk beelden die wereldwijd gebruikt gaan worden. Het feit dat BrandLoyalty internationaal opereert en de spaarprogramma’s een groot bereik hebben is een groot pluspunt. Het is leuk om met mensen met andere culturele achtergronden samen te werken en ideeën uit te wisselen. Ook de kans om mezelf op andere vlakken, zoals motion design, te kunnen ontplooien vind ik een hele goede ontwikkeling die erg wordt toegejuicht binnen onze organisatie.

Het grootste verschil is denk ik dat de “klant” bij je in het pand zit. Als er een briefing is voor een project waar ik aan ga werken dan komen alle disciplines bij elkaar om alles door te spreken. Zo heb je echt het gevoel dat je het allemaal samen doet.

Ivo Spikmans

Senior Designer bij BrandLoyalty

Is de manier van ontwerpen anders dan bij projecten aan bureauzijde?

Op het gebied van ontwerpen is er niet zoveel verschil met de bureauzijde. Hier werken we ook met duidelijke guidelines per klant. Het grootste verschil met een bureau is dat wanneer je als designer werkt aan klantzijde bij ons de klant in huis zit en gewoon een collega is waar je na werktijd een biertje mee drinkt.

Ben jij ook toe aan een nieuwe stap in je carrière?

Begint het na het lezen van dit blog ook bij jou te kriebelen om op zoek te gaan naar een nieuwe baan als designer? Overweeg je na je bureau-ervaring te werken als designer aan klantzijde? Schrijf je dan vrijblijvend bij ons in, of bekijk onze vacatures. We helpen je graag op weg!

Recente artikelen

Meer in ons blog
10 min leestijd

De tip voor jouw eindejaarsgesprek: wees SMART

December staat voor de deur – zo ook het beoordelingsgesprek. Het moment om jouw ambities ter sprake te brengen. In ons nieuwste blog geven we jou een tip ter voorbereiding ervan. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

Verder lezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)