Terug naar blog
10 min leestijd

Welke baan past bij mij? Marketeer Inge over jezelf het beste gunnen

Welke baan past bij mij? En hoe kom ik daar achter? Als je doet waar je gelukkig van wordt, haal je het beste uit jezelf. Toch blijven we soms te lang hangen in iets waar we geen energie van krijgen, aldus Inge Mulder. Zij startte in september 2020 bij Asmodee, distributeur van bord- en kaartspellen als Ticket to Ride en Pokémon trading card games. In dit interview vertelt zij meer over haar werkzaamheden als Marketing Manager en over waarom zij vindt dat je jezelf altijd het beste moet gunnen.

Wat is jouw rol binnen Asmodee?

Ik ben gestart in een enorm drukke tijd. Doordat er zoveel gaande is, ben je gedwongen om alles snel te leren en op te pakken. Van alles krijg je het maximale mee. In een team van vier mensen initieer ik strategie en samenwerkingen met mediapartners en goede doelen bijvoorbeeld. Samen met het MT stem ik af welke richting we als organisatie op gaan. Waar ligt de focus en welke spellen of merken gaan we verder uitbouwen op de Nederlandse markt? Welke middelen zetten we in en welke doelgroep willen we aanspreken? Hoe zetten we ons als distributeur zakelijk in de markt?

Wat zijn de speerpunten van het marketing beleid?

Het nog sterker maken van onze sterkste spellen, zoals Ticket to Ride, in plaats van alles te willen doen. Ook sturen we op het verbeteren van de naamsbekendheid van de studio’s waar we mee werken, bijvoorbeeld Days of Wonder. Ons doel is dat de belangrijkste spellen bij ieder gezin in de kast liggen. Ook zetten we veel in op Search Engine Optimization en het verbinden van het fysieke spel met digital. Dit jaar hebben we wereldwijd ‘Asmodee Print & Play’ gelanceerd. Van een aantal spellen kun je gratis een printversie downloaden, uitknippen en uittesten. Met wereldwijd ruim 50 miljoen downloads is dit is een enorm succes.

Welke uitdagingen zie jij voor dit nieuwe jaar?

Normaliter zijn we veel aanwezig op evenementen, zoals PinkPop, en faciliteren we Organised Play (toernooien), dat gaat nu niet. Hopelijk kan dit in de nabije toekomst wel weer. Een spel moet je beleven. Dat gevoel breng je idealiter niet digitaal over. Video maakt veel mogelijk, maar dat is eigenlijk ‘second best’. Deze tijd dwingt je daar echter wel toe. Daarom ligt onze focus nu voornamelijk op online marketing. TikTok is voor ons een vrij nieuw medium waar we nu meer mee willen uitproberen omdat je daar op hele leuke manieren toch interactie mee kunt creëren.

Je moet je wensen niet opgeven omdat je denkt toch niets beters te kunnen vinden.

Inge Mulder

Marketing Manager bij Asmodee

Werken jullie ook samen met influencers?

Eigenlijk werken we al een ruime tijd met influencers die bijvoorbeeld een spel van Asmodee spelen in een vlog. Zo breng je digitaal toch enigszins de beleving over die een spel te bieden heeft. Het wisselt per spel of we inzetten op influencers. Pokémon loopt bijvoorbeeld nu heel goed en dan kan influencing daar een mooie rol in spelen. Met de influencers die we benaderen moeten we wel een goede fit hebben. Het zijn immers personen die iets over jouw product gaan vertellen.

Waarom past deze baan bij jou?

Bij Asmodee klopt het totale plaatje. Ik heb affiniteit met de producten en sta achter de denkwijze van de organisatie. Het team is heel dedicated en Asmodee maakt een enorme groei door. Het is fijn om binnen te komen bij een bedrijf dat in zo’n positieve flow zit. Voor mij is een spel iets positiefs. Je doet het niet achter een scherm, het stimuleert creativiteit en interactie met je naasten. Het is gewoon een hele mooie vorm van ontspanning. Daardoor kan ik ook mijn hele ziel en zaligheid in mijn werk leggen.

Asmodee heeft een enorm divers assortiment. Qua gedachtegoed is het een beetje alsof je bij een bureau werkt. De hele dag door heb je verschillende petten op. Ik kan mijn creativiteit heel goed kwijt. De manier van marketing voeren is daarom ook heel leuk. Je kan heel veel met de producten omdat ze aan de verbeelding overlaten. Mijn leidinggevende en CEO Marjolein is een enorm inspirerend persoon waar ik veel van leer.

Jij hebt eerder gewerkt als ZPP-er, waarom dan toch een baan in loondienst?

Voor mij maakt de arbeidsvorm niet uit. In feite is deze functie een minionderneming binnen de organisatie. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je zoveel mogelijk je best doet om iets te vinden dat bij je past. Als het zondagavond is voel ik zin om te werken de volgende dag. Ik krijg veel energie van het werk dat ik nu doe. Als je je baan niet leuk vindt haal je ook niet het beste uit jezelf. En soms blijven mensen te lang hangen in iets dat niet past. Ik vind dat je jezelf altijd het beste moet gunnen. Je moet je wensen niet opgeven omdat je denkt toch niets beters te kunnen vinden.

Hoe ben jij erachter gekomen wat bij je past?

Dat je weet dat je niet gelukkig bent in je werk is één. Wat je dan wel zou willen is veel lastiger te ontdekken. Ik heb anderhalf jaar geleden een coach gehad op het raakvlak van business en persoonlijke ontwikkeling. Samen met haar heb ik gekeken naar mijn persoonlijkheid en wat er bij mij zou passen. Als je vervolgens alle beperkingen laat vallen kom je sneller tot wat je echt wilt doen. Stel je laat alles los, schrijf dan eens een vacaturetekst voor jouw ideale baan. Wat staat daar dan in? Hoe ziet je dag eruit? Welke arbeidsvoorwaarden en welke reistijd heb je? Als je dat allemaal opschrijft krijg je ineens een heel duidelijk beeld.

Hoe heeft SMS Intermediair jou geholpen?

Ik ken SMS Intermediair nu zo’n vier jaar. In die tijd heb ik zo nu en dan altijd wel contact onderhouden. Nesrin wist daardoor goed naar waar ik op zoek was. Ze wist van mijn affiniteit met de speelgoedbranche vanwege mijn baan als event marketeer bij LEGO waar ik vier jaar heb gewerkt. Nesrin belde me meteen op toen zij de vacature bij Asmodee binnen kreeg. Een schot in de roos want de baan die ik nu heb komt misschien één keer in de vijf jaar voorbij. Een kans die ik niet kon laten gaan.

Ook op zoek naar een baan waar je gelukkig van wordt?

SMS Intermediair is al ruim 30 jaar recruitment specialist in Marketing, Communicatie, Design, Sales, Packaging, Sales en Print. Ben jij ook op zoek naar een nieuwe uitdaging of heb je hulp nodig om erachter te komen welke baan bij je past? Meld je dan vandaag nog bij ons aan of neem contact met ons op. We helpen je graag.

Recente artikelen

Meer in ons blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)