Terug naar blog
10 min leestijd

Trend update – Neuromarketing

Iedere dag zijn onze keuzes onderhevig aan duizenden prikkels – zonder dat we ons daar bewust van zijn. Want waarom verkies je eigenlijk het ene merk boven het andere? Neuromarketing insights zorgen voor een beter begrip van dit proces: hoe de automatische piloot waar we als consument mee de winkelvloer op gaan werkt. In dit blog zoomen we in op dit relatief nieuwe vakgebied en praten we erover met Peter Colee. Hij is eigenaar van reclamebureau X-Ingredient én is sinds 2015 al actief in het toepassen van neuro-onderzoek bij X-Ingredient.

Als consument onder het vergrootglas

Bij Neuromarketing gebruik je technieken uit de neurowetenschap ten behoeve van marketingstrategie en consumentenbenadering. Door het meten van verschillende lichaamsreacties kun je de effecten van kleuren, symbolen, foto’s, vormen of plaats op het gedrag van een consument zien. Zo wordt er gekeken naar je oogbewegingen, eye-tracking, om te kijken waar jij je visueel tot aangetrokken voelt. Maar ook je hartslag, ademhaling, hersenactiviteit en zelfs zweetproductie worden onderzocht om te kijken hoe je fysiek op iets reageert. “Nog geavanceerder zijn technieken als EEG en fMRI, waarbij hersenactiviteit wordt gemeten. Waar ikzelf hoge verwachtingen van heb is het gebruik van Implicit Association Tests, een simpele test waarbij je de voorkeur van de consument koppelt aan zijn reactiesnelheid op steeds 2 keuzemogelijkheden” vult Colee aan.

De focus op neuromarketing

“Neuromarketing is een manier om onze klanten beter inzicht te geven in de keuzes die van belang zijn voor het ontwerp van een verpakking, display, actie of uiting. Wat valt op, hoe is de kijkrichting?” aldus Colee. “Wij zijn geen onderzoeksbureau maar gebruiken inzichten en kennis in het onbewuste besluitvormingsproces van de consument om onze communicatieboodschappen zo goed mogelijk te laten landen”.

Wat is er gebeurd met gewoon vragen?

Waarom zou je als marketeer neuromarketing inzetten als je ook aan mensen kunt vragen waarom ze voor de ene of de andere reep chocola kiezen? “Via traditioneel onderzoek is het lastig te achterhalen hoe een consument werkelijk denkt, handelt en beslist tot aankoop” geeft Colee aan. “In een testomgeving is een consument veel sneller geneigd ‘ja’ te zeggen tegen een product. In de supermarkt pakt hij of zij vervolgens automatisch het product dat hij altijd gebruikt”.

Neuroresearch kan een bijdrage leveren aan een beter inzicht in de handel en wandel van de consument. Je onderzoekt ermee de onbewuste of onderbewuste factoren die de beslissing in vaak hoge mate bepalen.

Peter Colee

eigenaar van reclamebureau X-Ingredient

Blauw werkt beter dan paars

Er is geen standaard oplossing voor je reclamecampagne of verpakking. Blauw werkt niet altijd beter dan paars, een zakje doet het niet altijd beter dan een doosje. Context speelt hier een belangrijke rol in. Om dus zeker te zijn van de onbewuste keuzes van je (potentiele) klant, zal je gebruik moeten maken van de neurowetenschappelijke onderzoekstechnieken. Momenteel zijn wij bezig met het bouwen van virtuele retail-omgevingen om eenvoudig inzicht te geven in de findability van een product in een schap of de zichtbaarheid van een promotie. Je kunt dan in-context meten wat iemand ziet, hoe lang hij ernaar blijft kijken en of hij het product vervolgens kiest of niet. Omdat je weet waar iemand naar kijkt kun je dit ook koppelen aan onderzoeksmethodes als bijvoorbeeld EEG (meten van hersenactiviteit)”, leg Colee uit.

Onderzoek het onderzoek

Gegevens uit neuro-onderzoek als hartslag, pupilverwijding, huidreactie  geven enkel aan of je ergens op gereageerd hebt. Niet wat voor gevoelens je daarbij had (hoewel als het gaat over EEG dit weleens wordt gesteld). Bij het coderen van gezichtsuitdrukkingen of fMRI wordt wel getracht emoties te koppelen. Je zou jezelf kunnen afvragen hoe betrouwbaar de resultaten zijn die je uit neuro-research hebt gekregen. “Eyetracking resultaten zijn betrouwbaar omdat ze exact zijn, je meet precies waar iemand naar kijkt. En dat is een eerste voorwaarde voor een succesvolle campagne. Hoe generaliseerbaar ze zijn is iets anders, en wat het zegt over het uiteindelijke succes van een campagne nog minder. Als het gaat om betrouwbaarheid ligt de grootste uitdaging bij de interpretatie van de resultaten en conclusies die worden getrokken”, concludeert Colee.

Gepakt door dit vakgebied?

Ben je op zoek naar een baan bij een werkgever waar je met neuromarketing het verschil kan maken? SMS intermediair helpt je hier graag bij. Zowel in de reclame als packaging hebben wij regelmatig leuke functies waar jij het verschil kunt maken. Schrijf je vandaag nog bij ons in!

Recente artikelen

Meer in ons blog
12 min leestijd

1 kandidaat is geen kandidaat

Ben je op zoek naar talent en schakel je hiervoor een recruitmentbureau in? In dit blog een aantal tips voor het aannemen van personeel in een krappe arbeidsmarkt.

Verder lezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)