Terug naar blog
15 min leestijd

Succesvol starten op afstand: ZZP-er Wendi vertelt

Een developer draait er de hand niet voor om – ingehuurd worden op afstand is binnen de development eerder regel dan uitzondering. Ook in andere vakgebieden zien organisaties zich nu genoodzaakt freelancers op afstand in te huren én op afstand in te werken. Wendi Preiner startte op 6 mei 2020 via SMS Intermediair met een opdracht als Customer Care Experience Manager bij Philips, volledig remote. In dit blog lees je haar ervaringen over het starten op afstand.

Wendi, wat is jouw achtergrond?

Na mijn studie Commerciële Economie aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven ben ik aan de slag gegaan bij DIESEL. Via de sales office kwam ik terecht bij de marketing afdeling, als trade marketeer. Al vroeg in mijn loopbaan ontdekte ik dat ik een brede interesse heb en dat ik me graag met veel verschillende activiteiten bezig houdt. Mijn job description heeft me in ieder geval nooit tegengehouden om dingen aan te pakken die ik leuk vind!

Uiteindelijk kwam ik in 2000 terecht bij Dorel, het thuis van de merken Maxi-Cosi, Quinny, Bébé Confort en Safety1st, als After Sales Service manager. In 2 jaar tijd groeide mijn afdeling van 3 naar 16 personen. Ik was verantwoordelijk voor retailer/consumer care en het repair center. Service was in opkomst en werd steeds meer een driver ipv de ‘achterdeur waar alle klachten binnenkomen’. Dat betekent dat er flink hervormt moest worden. Het raakte alle afdelingen waardoor mijn rol altijd in beweging was. Ik kan ondertussen wel stellen dat 18 jaar in een internationale omgeving met top consumentenmerken mij een ervaringsdeskundige maakt op het gebied van services en de interacties met zowel retailers, consumenten, maar ook met product development, engineering, quality, marketing, sales, etc…

Wat doe je nu al ZZP-er?

Mijn instelling is altijd om me zoveel mogelijk in te leven in de verschillende rollen van mijn collega’s en de wensen van de consumenten. Op die manier kan ik het beste de brug slaan die nodig is voor een hoge klanttevredenheid. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ik breed georiënteerd ben en van veel bedrijfsprocessen op de hoogte ben.

Die goed gevulde rugzak helpt mij nu als zzp’er enorm. Ik kan redelijk snel invoelen waar iets over gaat en wat er van me verwacht wordt. Ik schakel graag tussen strategie en de kleinste details. Als freelancer heb ik inmiddels een internationale beurs van a-tot-z georganiseerd voor Summox (IDS2019), was ik actief als accountmanager bij een reclamebureau (Brand Junkies) en heb ik een aantal kleinere bedrijven geholpen met hun brand propositie. En nu? Nu ben ik bij Philips aan het werk als Customer Care Experience Manager bij Mother & Child Care. Hoe leuk!

Maak kennis met mensen, stap in meetings en stel je vragen. Het is niet zo heel erg anders dan normaal. Vaak zitten mensen in overleg en ben je ook op jezelf aangewezen. Als freelancer ben je daar misschien beter aan gewend dan iemand die al jaren in hetzelfde bedrijf of rol zit.

Wendi Preiner - van Meijl

Interim Customer Care Experience Manager bij Philips via SMS Intermediair

Wat doe jij om op afstand snel up to speed te raken met een opdracht?

Mijn leidinggevende bij Philips is Wilma. Zij regelt het onboarden (zoals dat hier heet) perfect. Iedere ochtend heb ik een check in met haar en 2 van mijn directe collega’s. Hierin bespreken we hoe de vorige dag ging, wat er vandaag gepland is, waar ik zorgen over heb én hoe we allemaal geslapen hebben! Dit overleg is heel waardevol. Iedere dag even een kort gesprek en weer door. Om te zorgen dat ik niet verdwaal heb ik een buddy die me uitleg geeft over de processen en systemen en een directe collega die me door alle werkzaamheden heen loodst. Het is best luxe!

Het voordeel van op afstand werken is dat je met de online meetings direct bij je collega’s in de huiskamer zit. Allerlei persoonlijke dingen komen voorbij, waardoor je op die manier een idee krijgt van het gezin en dergelijke. Iedereen is ook net wat relaxter gekleed, haren zitten door de war en de hond op schoot. Dat geeft een extra dimensie. Verder is er voor mij een overzicht gemaakt van de mensen waar ik in mijn werk mee te maken krijg en met hen heb ik introductiegesprekken van een half uur. Zo leer ik iedereen kennen in een rap tempo.

Om snel up to speed te raken word ik ook meteen voor veel meetings uitgenodigd. Niet altijd meteen relevant, maar zo leer ik snel wie wat doet, hoe de sfeer is en de werkcultuur. Ik vind het fijn om direct te mogen instappen! Wat ook niet onbelangrijk is, is de thuiswerkplek. Ook daar heeft Philips goed voor gezorgd: Een laptop, monitor, muis, headset, toetsenbord….alles thuis geleverd en direct klaar voor gebruik.

Hoe word je op afstand toch onderdeel van het team en bedrijfscultuur?

Tijdens deze werken op afstand periode zijn er verschillende initiatieven. Er zijn niet alleen dagelijkse check ins, maar ook wekelijkse met grotere teams. Zo leer ik iedereen best aardig kennen. Er worden ook online activiteiten georganiseerd, waarbij de factor fun en motivatie hoog op de agenda staan. Zo helpt Philips de mensen door deze fase heen.

De cultuur proef ik vooral uit de manier waarop Philips deze ‘crisis’ managed en welke initiatieven collega’s nemen om met elkaar in contact te blijven. Maar ook tijdens de normale meetings vallen dingen op: hoe communiceren ze, wat zeggen ze, welke toon, letten ze allemaal op, etc… Ik vraag tijdens mijn introgesprekken naar de werkcultuur, de sfeer of er zorgen zijn, maar ook wat ze van mij verwachten en waar ze vooral op hopen.

Het voordeel van op afstand werken is dat je met de online meetings direct bij je collega’s in de huiskamer zit. Allerlei persoonlijke dingen komen voorbij, waardoor je op die manier een idee krijgt van het gezin en dergelijke. Iedereen is ook net wat relaxter gekleed, haren zitten door de war en de hond op schoot.

Wendi Preiner - van Meijl

Interim Customer Care Experience Manager bij Philips via SMS Intermediair

Merk jij veel verschil in het starten op afstand versus op locatie?

Belangrijk verschil is wel dat ik het pand, de locatie nog nooit gezien heb! Ook vraag ik me af of als ik wel op kantoor was gekomen, de dagelijkse check in dan ook zou plaatsvinden. Die is namelijk echt top! Uiteraard kan ik nu niet even snel iets aan een collega vragen die naast me zit. Toch kom ik met Teams of Skype een heel eind vooruit. Het helpt om vooral geen schroom te hebben en gewoon te vragen. Gelukkig is iedereen super behulpzaam en aardig.

Welke tips heb je voor andere freelancers?

Mijn tip is om gewoon te beginnen. Maak kennis met mensen, stap in meetings en stel je vragen. Het is niet zo heel erg anders dan normaal. Vaak zitten mensen in overleg en ben je ook op jezelf aangewezen. Als freelancer ben je daar misschien beter aan gewend dan iemand die al jaren in hetzelfde bedrijf of rol zit. Wat ook helpt is dat iedereen sinds kort thuiswerkt en zich goed kan invoelen hoe dit voor een starter is. Ze hebben allemaal even een modus moeten vinden om hun werk te doen en in contact te blijven.

En wat zou je een inhurende organisatie willen meegeven?

Doe een dagelijkse check in! Én zorg er voor dat er een paar mensen zijn waar de nieuwe freelancer bij terecht kan met vragen. Regel een goede werkplek en tijdig toegang tot systemen en folders. Op die manier is een goede start snel gemaakt!

Ook op zoek naar een tijdelijke baan of opdracht?

Ben jij net als Wendi ZZP-er of ben je geïnteresseerd in een tijdelijk project op basis van detachering? Meld je dan vandaag nog bij ons aan. SMS Intermediair is al ruim 30 jaar recruitment specialist in Marketing, Communicatie, Design, Sales, Packaging en Print – voor vaste banen én tijdelijke banen of opdrachten. Natuurlijk kun je ook direct ons vacatureaanbod bekijken of onze LinkedIn pagina volgen. Zo mis jij geen enkele opdracht!

Recente artikelen

Meer in ons blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)