Terug naar blog
10 min leestijd

Oude bekenden: Monica Keunen, eigenaar van Zelv

Op je doel af gaan en nooit iets zomaar doen. Weten wat je wilt en er ook voor gaan. Met die instelling begon Monica haar carrière als communicatieprofessional. In 1995 bemiddelde SMS Intermediair haar als Hoofd Marketing & Communicatie naar Hypotheek Visie waar ze zo’n 3,5 jaar leiding gaf aan de afdeling. Na 25 jaar communicatie ervaring gooide Monica in 2015 het roer om. Nu is ze eigenaresse van Zelv en coacht ze managers en directies van organisaties als Marktplaats, Incentro en Royal Reesink.

‘Making things happen’ is iets dat mij met de paplepel is ingegoten. En iets waar ik dan ook heel goed in ben. Ik denk dat dat de reden is dat ik na mijn baan bij Hypotheek Visie al snel ben gaan ondernemen als communicatieprofessional. De eerste jaren alleen, daarna met twee compagnons. Ik deed met name het stuk conceptontwikkeling en strategische positionering. Zodoende was de eigenaar van een organisatie vaak mijn gesprekspartner. We werden vooral gevraagd om mooie communicatiemiddelen te maken, terwijl ik juist het gesprek aan wilde gaan over hoe je vanuit communicatie én je gedragen naar wat je belooft, je organisatie naar een hoger niveau kunt tillen. Ik wilde impact maken, meer bereiken samen met de klant. Vaak zei ik tegen een directeur: mensen doen wat jij doet, niet wat jij zegt. Maar ja, ze hadden ons ingehuurd voor communicatie en niet voor persoonlijk leiderschap. Maar dát zag ik later pas…

Achteraf kan ik zeggen, de beste beslissing ooit. Ja, het was spannend. Ik wist immers niet waar ik uit zou komen.

Monica Keunen

Eigenaar van Zelv

De omkeer van communicatie naar coaching

In het jaar dat volgens onze accountant het beste tot dan toe zou worden, 2015, besloot ik het roer om te gooien. Ik had vaak het gevoel dat ik veel aan het duwen en trekken was. Dat moest toch anders kunnen? Het maakte me moe en ik kan me voorstellen dat het niet altijd fijn was voor een ander! Wat zou er gebeuren als ik me meer mee zou laten nemen ‘go with the flow’ versus ‘make things happen’. Gewoon zien wat er in een bepaalde situatie gebeurt en vanuit daar acteren in plaats van overal de controle over te willen hebben. Zou dat mijn impact vergroten?

Ik besloot afscheid te nemen van mijn compagnons en dit te gaan onderzoeken. Wat maakt dat ik duw en trek? Hoe kan ik ook op een andere manier mijn doelen bereiken? Wat gaat al goed, wat kan nog beter? Achteraf kan ik zeggen, de beste beslissing ooit. Ja, het was spannend. Ik wist immers niet waar ik uit zou komen. Maar eigenlijk was dit mijn eerste stap richting ‘go with the flow’. Het transformatietraject dat ik volgde leidde ook op tot coach. En al was dat geen vooropgezet doel, daar vond ik uiteindelijk wat ik wilde. Managers helpen om het beste uit zichzelf te gaan halen, om dichter bij zichzelf te komen als leider en te begrijpen wat een bepaalde managementstijl voor een impact heeft op een organisatie.

Wat doe je nu?

Sinds 2015 maak ik directeuren gelukkig en organisaties beter. Middels (executive) coaching begeleid ik hen. “Zie jezelf, wees jezelf en toon jezelf”, dat is wat ik wil meegeven. Ik maak ze bewust van wat ze in huis hebben en waar ze naartoe willen. Wat gaat dan al goed en wat (nog) niet? Iemand heeft zelf alle antwoorden  in huis, aan mij de taak ervoor te zorgen dat hij of zij daarbij kan.

Waar wil je naartoe groeien?

Ik wil mijn vaardigheden als coach uitbreiden met mediation op de werkvloer,  zodat ik ook in conflicten tussen 2 mensen of een team van betekenis kan zijn. Dit is een mooie aanvulling op mijn toolbox, het past ook bij de analist in mij: Ik pluis graag uit waarom een bepaalde situatie is zoals hij is, en bekijk graag het effect van de context waarin bepaalde dingen gebeuren.

Welke rol heeft SMS Intermediair in jouw carrière gespeeld?

SMS Intermediair heeft destijds een mooie match gemaakt tussen mij en Hypotheek Visie. Ik heb er ontzettend veel geleerd. Ik werkte vanuit het hoofdkantoor en heb daar leren laveren tussen de verschillende belangen van een hoofdkantoor en de aangesloten franchisenemers. Met als doel om tóch voor elkaar te krijgen wat ik voor ogen had: ‘make things happen’ met al een beginnetje naar ‘go with the flow’.

En mijn ervaring met SMS Intermediair was zo prettig dat ik in mijn rol als hoofd communicatie ook een beroep op SMS Intermediair heb gedaan bij de werving en selectie van medewerkers voor mijn afdeling.

Benieuwd wat SMS Intermediair voor jou kan betekenen?

Wil jij meer informatie over wat SMS Intermediair voor jouw carrière kan betekenen? Meld je dan vandaag nog bij ons aan of neem al vast een kijkje in ons vacature aanbod. Ben je op zoek naar personeel? Neem dan zeker even contact met ons op. We helpen je graag.

Recente artikelen

Meer in ons blog
10 min leestijd

Oude bekenden: Patrick Dusée

Benieuwd naar de ervaringen van Patrick Dusée nadat hij via SMS Intermediair een baan in de grafimedia vond? Lees dan snel zijn verhaal in ons blog.

Verder lezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)