Terug naar blog
10 min leestijd

Investeren in employer branding tijdens de coronacrisis: doen!

In de afgelopen maanden is de arbeidsmarkt enorm veranderd. Aan het einde van dit kwartaal zal duidelijker worden wat de gevolgen van de coronacrisis precies zijn. Nu er bij veel organisaties een streep gaat door de werving van nieuw personeel, wordt ook aan employer branding minder aandacht besteed. En dat is een gemiste kans. Investeren in employer branding tijdens de coronacrisis loont. Waarom lees je in dit blog.

Employer branding is een indirecte doelstelling van het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie, een managementinstrument gericht op de communicatie met potentieel personeel en personen of instellingen die belangrijk zijn in het aantrekken ervan (Thomas & Kleyn, 1989). De focus van employer branding ligt op het werkgeversmerk: hoe wordt jouw organisatie op de arbeidsmarkt ervaren door de relevante doelgroepen?

Employer branding zorgt voor zichtbaarheid

Het is begrijpelijk dat er tijdens deze coronacrisis minder budget is, maar employer branding draait niet alleen op betaalde campagnes. Juist nu kun jij je als werkgever op de kaart zetten. Hoeveel posts van online team challenges, screenshots van Zoom-meetings of foto’s van kleine attenties die werknemers ontvangen heb jij wel niet voorbij zien komen? Ook dit is employer branding. Zo breng je je bedrijfscultuur namelijk op een hele authentieke manier in beeld. Nu de meeste mensen nog vanuit huis werken ligt de social media consumptie aanzienlijk hoger, maar liefst 60%. Een uitgelezen kans om met dit soort content toch aan jouw zichtbaarheid te blijven bouwen ookal heb je geen vacatures uit staan.

Hoeveel posts van online team challenges, screenshots van Zoom-meetings of foto’s van kleine attenties die werknemers ontvangen heb jij wel niet voorbij zien komen? Ook dit is employer branding.

Karlijn van der Noll

Marketeer en Senior Recruitment Consultant bij SMS Intermediair

Employer branding zorgt voor beweging

Employer branding kost tijd en gaat zeker niet over 1 nacht ijs. Stel dat je nu je inspanningen de komende 1,5 jaar stop zet – totdat je verwacht weer nieuw talent aan te kunnen trekken. Dan heb je straks een enorme inhaalslag te maken. Kun je je dit permitteren op het moment dat er weer een urgente behoefte is aan talent binnen jouw organisatie? Gezien de onzekerheid op de arbeidsmarkt stellen veel professionals de zoektocht naar een nieuwe baan uit. Zodra de economie aantrekt kun je verwachten dat zij direct een move gaan maken.

Met een solide employer branding kun je deze leads nu al aantrekken zodat jouw talent pipeline in ieder geval niet opdroogt. Uit onderzoek blijkt dat er veel gezocht wordt op sollicitatieprocedures tijdens de coronacrisis. Op veel recruitmentsites lees je dat er momenteel een hiring freeze is of dat er geen vacatures zijn. Je lead kan vervolgens nergens terecht en haakt af. Martijn Hemminga van de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie adviseert om de recruitmentsite zo aan te passen dat je bezoekers aanmoedigt zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of je te volgen op LinkedIn. Het liefst doe je dit op een dedicated ‘corona pagina’ geeft hij aan. Zo verlies je geen lead en bouw jij, zonder openstaande vacatures, verder aan jouw talent pipeline. Ook dit is employer branding zonder dat je vacatures hebt.

Employer branding houdt het moraal hoog

Het succes van jouw employer branding strategie zit, voor een groot deel, in hoe jouw werknemers de organisatie ervaren. Employer branding heeft namelijk een directe weerslag op de motivatie, betrokkenheid, productiviteit en succes van je werknemers. Met een gemotiveerd team is je kans groter om goed door een crisis te komen. Nu iedereen voorlopig nog vanuit huis werkt is employer branding naar je interne organisatie belangrijker dan ooit. Dagelijkse check-ins, CEO’s die bellen en hun waardering uitspreken, online work-outs, kaartjes, borrelpakketten: je kunt het zo gek niet bedenken. Jouw interne publiek is nu je belangrijkste stakeholder ooit. Oprechte belangstelling en goed werkgeverschap zijn dus key in jouw employer branding strategie.

Nu investeren is later bouwen – SMS Intermediair helpt je graag

In tijden van social distancing is het aan jou de taak om ook op afstand een open communicatie te realiseren die rekening houdt met de onzekerheden waar we nu mee leven. En hoe moeilijk en onzeker de huidige coronacrisis ook is, het is ook een kans om te bewegen en te veranderen. Alles wat je nu doet heeft zijn weerslag op jouw merk in de toekomst.

Met ruim 30 jaar op de teller biedt SMS Intermediair naast recruitment van vaste, tijdelijke en freelance professionals in Marketing, Sales, Packaging, Design en Communicatie ook ondersteuning op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Ben je nu of in de nabije toekomst op zoek naar personeel of wil je bijvoorbeeld bouwen aan talent pools? Neem dan vandaag nog contact met ons op, we helpen je graag.

Recente artikelen

Meer in ons blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)