Terug naar blog

Het geheim van een winning team: Rodger Beekman vertelt

Rodger Beekman leerden we kennen als een onconventionele, conceptueel zeer sterke creatief met een duidelijke visie. Ruim 30 jaar later is hij Chief Experience bij PwC en onder andere verantwoordelijk voor het verder uitbouwen van het team van het Experience Center in Amsterdam. In zijn 1e jaar groeide het Center van 15 naar 31 man personeel. Eind dit jaar wordt een groei naar 40 tot 50 werknemers beoogd.  

Creative / strategist / director / innovator

PwC: een internationale topspeler in accountancy en belastingadvies. Wellicht de laatste plek waar je een creatief van kaliber Rodger Beekman verwacht. Toch zien we steeds meer creatieven op strategische plaatsen in organisaties. Design als vakgebied bewijst zich namelijk meer en meer als aanjager van innovatie.

En dat is precies wat er in het Experience Center van PwC gebeurt. Vanuit de principes van design thinking, co-creatie en het redeneren vanuit user needs werkt het team van Rodger aan het ontwikkelen van oplossingen en inzichten in een groot aantal vraagstukken. Denk hierbij aan thema’s als digitale transformatie, cybersecurity, het plannen van het human capital bijvoorbeeld. Een rol die Rodger met zijn internationale carrière op het lijf is geschreven.

De reden voor mij om deze uitdaging aan te nemen zit hem in het feit dat ik iets wezenlijk nieuws kan toevoegen aan deze organisatie – puur door de manier waarop ik de wereld bekijk.

Rodger Beekman

Chief Experience bij PwC

Het geheim van een ‘winning team’

Organisatiepsycholoog J. Richard Hackman definieerde na meer dan 40 jaar onderzoek een aantal ‘enabling conditions’ voor een succesvol team: een meeslepende visie, een solide structuur en een ondersteunende context. Martine Haas van de Universiteit in Pennsylvania en Mark Mortensen van INSEAD voegen hier nog 1 conditie aan toe: een gedeelde mindset. In een kort interview vroegen we Rodger of hij deze ‘ingrediënten’ herkent en waar hij op let bij het verder uitbouwen van zijn team.

Compelling direction: ons mysterieus voordeel

“Binnen het experience center werken we volgens het principe ‘think, view, do’. We brengen de huidige mindset van mensen in kaart. Vervolgens kijken we naar de behoefte en wat wij willen zien veranderen. Deze inzichten kunnen, gecombineerd met de kennis van PwC op het gebied van zakelijke behoeften, echt voor grote veranderingen zorgen. En dat is een richting waar je snel mensen in mee krijgt.

Het is ook precies die mindset die we toetsen als we nieuw personeel aannemen. Of iemand afwachtend is, of net als ons altijd bezig is met dingen te veranderen of vernieuwen. En daarvoor zitten we in Amsterdam, hét broeinest van super creatieve mensen, zeker op de juiste plek. Wat ook meewerkt is dat onze aanpak nog redelijk onbekend is. We doen namelijk niet 1 soort werk. Iedere experience is weer anders.  En dit mysterieuze voordeel in combinatie met een duidelijke visie heeft zijn aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt”, legt Rodger uit.

Solide structuur: het DNA van PwC

“Als je de structuur binnen PwC vergelijkt met die van de bureaus waar ik gewerkt heb, merk je dat het structureren en het continue bouwen aan een solide fundament echt in het DNA van deze organisatie zit. En dat werkt wel zo makkelijk. Alles is voorzien. Voor alles zijn faciliteiten, platforms, protocollen, resources en ga zo maar door. Zo levert de omgeving waarin ons team opereert wel degelijk een bijdrage aan onze groei. Daarnaast heb ik, als je het hebt over het uitbouwen van ons team, daar ook een bepaalde structuur in. Aan de start van mijn functie heb ik 5 creatieve lagen gedefinieerd die ik wil invullen en daar hou ik aan vast”, aldus Rodger.

Ondersteunende context: samen nemen we de tijd voor feedback

“Als Experience Center zijn wij wel redelijk anders dan de overwegend ‘blauwe’ en zakelijke cultuur binnen PwC. Binnen ons team is er juist veel ruimte voor eigen initiatief en voor het goed evalueren van de projecten die we doen. Ik vind het belangrijk dat we tijdens onze maandelijkse meetings stil staan bij de successen die we geboekt hebben. En dat diegenen die daar verantwoordelijk voor zijn dat ook te horen krijgen. Dit stimuleert de betrokkenheid van je teamleden en je capaciteit als team in zijn geheel om verder te groeien. Essentieel dus voor de ontwikkeling die we beogen de komende jaren”.

Gedeelde mindset: proactief versus reactief

“De reden voor mij om deze uitdaging aan te nemen zit hem in het feit dat ik iets wezenlijk nieuws kan toevoegen aan deze organisatie – puur door de manier waarop ik de wereld bekijk. Ik bekijk de wereld vanuit de behoefte van de mens. Zoals ik al eerder zei kan deze manier van denken in combinatie met de zakelijke kennis binnen PwC voor grote veranderingen zorgen. En dit zoek ik ook in de mensen die ik aanneem. Ik kijk vooral naar proactieve creatieven en strategen die, zodra ze bijvoorbeeld een nieuwe dienst van bijvoorbeeld  KLM zien, al 5 dingen kunnen bedenken die zij anders zouden doen. Ondernemers die altijd bezig zijn met denken hoe het anders of beter kan. Dit is iets dat ik eigenlijk altijd al heb gedaan als je kijkt naar het aannemen van creatief personeel. En het is juist die gedeelde ondernemende mindset die een team zo succesvol maakt”, sluit Rodger af.

Meer weten?

Wil je meer weten over het Experience Center van PwC? Klik dan hier. Ben jij creatief en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Schrijf je dan bij ons in en wie weet zet jij ook een mooie nieuwe stap in jouw creatieve carrière.

Recente artikelen

Meer in ons blog
12 min leestijd

1 kandidaat is geen kandidaat

Ben je op zoek naar talent en schakel je hiervoor een recruitmentbureau in? In dit blog een aantal tips voor het aannemen van personeel in een krappe arbeidsmarkt.

Verder lezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)