Dé marketing en communicatietrends van 2023

10 min leestijd

Wat ga je dit jaar oppakken voor nieuwe innovatie? De wereld schudt en worstelt. We zitten in een geweldige transitie. Onze tech begint echt volwassen te worden. Duurzaamheid is niet langer het speeltje van MVO. Grote platformen vertrouwen we niet meer alleen op het herkennen van onze klanten, en AI kan ons misschien wel aan een wat relaxtere werkdag helpen. Wat het ook wordt: geniet van de marketing en communicatietrends van 2023.

1 Van attributiemodel naar Media Mix Modeling

Micro Momenten

De whitepaper kan bij het grofvuil, het is tijd om echte problemen op te lossen. Hoe? Met Micro-momenten. Kleine stapjes die een kwalitatieve voorspeller zijn van harde conversies als een offerte aanvraag, iets kopen, of contact opnemen.

 

Bij micromomenten gaat het over content waarmee je de klant beetje voor beetje verder helpt. Een checklist “Waar aan denken als je van bank wisselt”, een quiz om te bepalen welk vakantieland bij jou past, of gewoon die good old blog waarin je laat zien hoe je met life hacks het optimale uit jouw product haalt. Deze micro-momenten kan je goed meten. Je weet of iemand ze invult, een tutorial kijkt, of je blog af leest en dat kan je taggen. Resultaat: een sterk klantprofiel.

Media Mix Modeling

Geen nattevingerwerk meer voor de resultaten van jouw mediamix. We hoopten al een tijdje dat dankzij digitaal de hele klantfunnel te meten was, met de vele apparaten die je potentiële klant gebruikt was dat anders. Tot nu dankzij: het Media Mix Model ook wel MMM dat de afgelopen 3 jaar een grote verandering in gang heeft gezet. De techniek zelf is al oud, alleen nu hebben we voor het eerst de technologie om het daadwerkelijk uit te gebruiken.

 

Wat het doet? Het meet verschillende kanalen tegelijkertijd door aan de hand van slimme algoritmes. Op basis van die data kan je dan simulaties doen voor de toekomst. Dit was eerst voor de grote adverteerders. Als je in-house data scientists wilt aannemen of hebt, dan kan het voortaan heel makkelijk zelf. Haal hiervoor zeker advies bij een gespecialiseerd bureau.

Mixed Media Modeling: één van de marketing en communicatietrends van 2023.
De 4 fasen van Mix Media Modeling volgens Nielsen

2 Creators run the world

Wordt TikTok over een jaar verboden? Houdt Musk Twitter in leven? En Meta’s Metaverse, wordt dat nog iets? Het sociale medialandschap staat onder druk. Ondertussen zoeken creators naar een manier om minder afhankelijk te worden van één platform. Ofwel, jij als communicatiespecialist mag scherp blijven dit jaar. Traditionele platformen zijn in 2023 niet meer zo vanzelfsprekend als je denkt. Op één na: Youtube. 5 trends rondom creators:

 

  1. Creators focussen op meer eigenaarschap over hun publiek. Door in te zetten op de eigen website, email en Messengers proberen creators minder afhankelijk te zijn van de meedogenloze algoritmes.
  2. Long form video is Youtube, en dat gaat niet veranderen. En met de razend succesvolle Shorts hebben ze een extra troef. Een ideale verleiding om daarna een wat langere versie aan te zetten. Slim Youtube.
  3. Gated content en besloten communities als verdienmodel. Toegang tot specials, aanbiedingen en unieke content achter een paywall gaan we nog meer zien in 2023
  4. Heb jij al een livestream bijgewoond? Het lijkt nog weinig succesvol in Europa, toch is de belofte dat het groter wordt dan ooit in 2023. Mooie kans om nieuwe verdienmodellen als donaties en live shopping te testen.
  5. Google verliest mogelijk meer terrein. Want 54% zoekt nu al eerst op de socials naar het bedrijf voor ze een product kopen. En sociale media is ook vaker het startpunt om een product of dienst te vinden.
  6. De trend waarin adverteerders hun aandacht verschuiven naar de kleine creator zet door. Het lijkt alsof zij zich meer inzetten om alles te weten van het algoritmes en hun doelgroep.

3 Prompt zit je in de tech, marketing engineer?

Google Analytics 4

In 2023 ontvang je voor het eerst data van Google Analytics 4 (GA4). We gaan van bounce-rates naar betrokkenheid. Tenzij jij dit jaar uitspeelt op de verouderde Universal Analytics. Die werkt nog één jaar. Het nieuwe Google Analytics maakt het boven beschreven Media Mix Modeling makkelijker. Via het trechterverkenningsrapport kan je beter sturen op microconversies als ‘product bekeken, ‘start checkout’, of ‘keuzehulp gestart’.

 

In plaats van de sessie gaat het nu ook in analytics echt over je customer journey. Alles wat slim is kan je verbinden, kassasystemen, eventregistratie systemen en zo voorts. Niet zo’n googlefan? Ook Piwik en Adobe Analytics zijn de switch aan het maken naar Media Mix Modeling. Hieronder de verschillen tussen oud en nieuw:

GA4, een van de marketing en communicatietrends van 2023
De verschillen tussen universal en GA4 door Felipe Wesbonk, trainer Google Analytics bij Beeckestijn

AI AI AI; Artificial Intelligentie

Dit jaar mogen twijfels over AI overboord. Met ChatGPT 3.5 en vele AI-generation tools staat ons werk volledig op de kop. Wie nu begint met leren, plukt naast tijdbesparing, enorme kansen. De grote uitdaging is om persoonlijker te worden in je klantfunnel. Handige tools om volgende week echt-echt aan te beginnen:

  • BigML ontdekt verbanden in je huidige klantenbestand.
  • Moovly, Synthesia of Wibbitz helpen video tot leven te brengen op basis van scripts.
  • DALL-E en Stable Diffuser helpen met het genereren van afbeeldingen op basis van prompts.
  • Hyperwrite, ChatGPT of Witersonice schrijven eerste versies van teksten.
  • Akkio helpt vrij makkelijk churn of aankoopgedrag op je dataset voorspellen.

Prompt Engineer

Jep, je bent in 2023 gepromoveerd tot prompt engineer. Want naast je bureaus, ga je dankzij die AI-tools ook meer opdrachten geven aan artificiële intelligentie. Prompts, heet het ook wel. En hoe je een prompt geeft aan een AI-tool, bepaalt echt de output. Goeie output kost tijd, maar, als jullie elkaar eenmaal kennen heb je er heel lang plezier van. Met de stormachtige populariteit sinds eind 2022 lijkt het erop dat je hier niet om heen kan. Dus zoek tutorials, of boek een workshop, vanaf nu is tech in ons vak niet meer weg te denken.

4 Een onder onsje voor first party data

Meerwaarde eigen platform

Ondanks de cookiewet, willen de meeste bedrijven hun klanten blijven herkennen. Om dat te kunnen, werkt Adobe aan Cross-Device Analytics en zijn er steeds meer Customer Data Management platforms beschikbaar. Hiermee kun je eenvoudiger data uit eerste hand verzamelen en klant-ID’s aan elkaar koppelen. Ook slimme tagging en matching wordt gebruikt voor een toekomst zonder cookies. De inlog op je eigen platform is hier hét goud. Een eigen website, of app. Alles kan. Belangrijkste is dat je op een eigen omgeving met een inlog alle apparaten van de gebruiker kan tracken. Ook biedt een eigen platform nieuwe verdienmodellen om producten of diensten achter een betaalmuur te zetten.

5 Nooit meer keten in de duurzame keten

Beïnvloed als staf impact bedrijf

Duurzaamheid, ook als marketing- communicatie professional kan je er op weg naar 2030 niet omheen. 2023 wordt het jaar om daarin actie te ondernemen. Meer bedrijven gaan inzichtelijk maken hoe ze met partners samenwerken en hoe positief hun producten zijn. Ook kunnen we vanuit onze stafpositie helpen met vragen als: moet een bestelling altijd sneller en goedkoper? Willen we als organisatie producten verkopen die een negatieve impact hebben?

Wettelijk verplicht: rapportage impact op milieu

Is 2023 dan eindelijk het laatste jaar voor greenwashing? Vanaf 2024 gaat namelijk de Europese richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in. Bedrijven moeten dan rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Tenminste, als je 40 miljoen omzet en meer dan 250 medewerkers in dienst hebt.

Persoonlijk weer genoeg te doen

Dit artikel is geïnspireerd op het Trendrapport van Beeckestijn Business School, en aangevuld met onze eigen visie. Het beloofd een mooi jaar te worden. Wat er ook gebeurt in 2023, als jij jouw doelgroep écht wil leren kennen dan kom je vanzelf op de beste persoonlijke strategie die je nodig hebt. – Dus laat je niet gek maken als je niet alles doet.

Aan het nadenken over een volgende stap in marketing of communicatie? We denken graag met je mee!

Ben je je aan het oriënteren op een volgende stap binnen het marketing- of communicatievak? We denken graag met je mee en geven je vrijblijvend advies. Schrijf je in en geef aan wat je aan het overwegen bent en we nemen contact met je op. Dan praten we daarna verder!

    https://www.sms-intermediair.nl/blog/de-marketing-en-communicatietrends-van-2023/            
Recente artikelen
Vacatures
Amsterdam | Eindhoven
Nijenburg 2d
1081 GG Amsterdam
T: (020) 404 35 00
F: (020) 404 35 01
E: amsterdam@sms-intermediair.nl
Geldropseweg 20
5611 SH Eindhoven
T: (040) 211 40 75
F: (040) 211 40 97
E: eindhoven@sms-intermediair.nl