Terug naar blog

Conversational copywriting: jouw content optimaliseren voor voice

Door de verdere toename van chatbots, voice assistenten en steeds nieuwe mogelijkheden op het gebied van artificial intelligence is ‘voice’ 1 van de grotere trends die het digital marketingvak bezig houdt. Wil je anticiperen op deze beweging, moet je dan opnieuw beginnen en al je content optimaliseren voor voice? In onze rubriek een ‘Kijkje in de keuken’ vroegen we Roos Buijsrogge en Anne Grisel, beiden werkzaam bij Baden+ om hun visie op deze ontwikkeling.

Roos studeerde in 2017 af aan de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. In juni vorig jaar startte zij via SMS Intermediair als Junior Content Creator bij Baden+ in Culemborg. Al een aantal jaar volgt zij de ontwikkelingen op content marketing op de voet. Ook Anne bewandelt de weg van content al geruimte tijd. Zij koos voor de richting HBO Communicatie aan Fontys Hogescholen met een specialisatie in Concept en Campagne. Zij vond al ruim 2 jaar geleden een nieuwe uitdaging als marketing- en communicatiemedewerker bij Baden+ via SMS Intermediair.

Bij de marketingcommunicatie van nu staat het gemak van de klant centraal. Het slechts hoeven inspreken van zoekopdrachten is hier een perfect voorbeeld van. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat juist onze content gevonden wordt.

Roos Buijsrogge

Marketing Communicatie Medewerker bij Baden+

Een natuurlijke manier van zoeken

Voice stelt ‘searchers’ in staat op een hele natuurlijke manier te zoeken – vaak als ze ergens mee bezig zijn of onderweg zijn. Het goed in kaart brengen van zoekwoorden, variaties hiervan én de long-tail bij termen die jouw doelgroep gebruikt wordt dus steeds belangrijker. Hoe completer je informatie hoe meer kans dat Google je organisatie meeneemt in de resultaten.

Relevantie blijft het belangrijkste als het gaat om content. Weet je welke vragen en behoeftes er spelen bij je doelgroep? Dan kun je op basis daarvan je content aanpassen met de (gesproken) zoekopdrachten als uitgangspunt.

Anne Grisel

Marketing Coördinator bij Baden+

Content optimaliseren voor voice

Als je je content gaat optimaliseren voor voice search, zijn er een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden:

  • Focus op mobile
  • Zorg voor een top user interface
  • Gebruik slimme tags en microdata
  • Review je content met een vraag-en-antwoord bril op
  • Bouw continue aan je FAQ-pagina met alle logische vragen en antwoorden die bij jouw product of oplossing passen.
  • Last but not least: speed. Zonder een snelle website ben je nergens.

Anne en Roos, hoe staan jullie hier tegenover?

“De invloed van voice op marketingcommunicatie is per bedrijf verschillend. De doelgroep en de customer journey moeten altijd het vertrekpunt zijn in je communicatie. De doelgroep van Baden+ zit in een hogere leeftijdscategorie waar gesproken zoekopdrachten nog minimaal gebruikt worden. Desalniettemin moet je deze beweging voor zijn als marketeer. Bij Baden+ volgen we innovaties op de voet en optimaliseren we onze content continu. Relevantie is hierin altijd de belangrijkste factor; onze content is erop gericht om een (gesproken) vraag te beantwoorden”.

Hoe optimaliseren jullie je content op voice?

“Een consument die zoekt via Siri of Google Home formuleert zijn zoekopdracht anders dan wanneer deze een opdracht intypt in een zoekmachine. Belangrijk is om je content niet alleen in te richten op losse zoekwoorden, maar ook op een (longtail) vraagstelling in spreektaal. Bijvoorbeeld: “Hoe kies ik badkamertegels?”. We zorgen er dan voor dat het artikel niet alleen geoptimaliseerd wordt op het zoekwoord ‘badkamertegels’, maar ook op de gehele vraag. We schrijven geen dubbele content speciaal voor voice. Daar rekent Google je juist op af. Wanneer we bij Baden+ content over een bepaald onderwerp maken, kijken we altijd de zoekwoorden die de doelgroep gebruikt. We raadplegen doelgroeponderzoeken, zoekwoorden(trends) en houden nauwlettend onze eigen websitegegevens in de gaten”.

De invloed van voice verandert de marketingstrategie. Wat de klant wil horen wordt nóg belangrijker dan wat wij als marketeers willen vertellen

Roos Buijsrogge

Marketing Communicatie Medewerker bij Baden+

Ook op zoek naar een leuke baan in content of marketing- en communicatie?

Ben jij net als Roos en Anne afgestudeerd in de richting van Marketing- Communicatie en op zoek naar een nieuwe baan? Bekijk dan nu onze vacatures of schrijf je vrijblijvend bij ons in. Wie weet wat we voor je kunnen betekenen!

Recente artikelen

Meer in ons blog
12 min leestijd

1 kandidaat is geen kandidaat

Ben je op zoek naar talent en schakel je hiervoor een recruitmentbureau in? In dit blog een aantal tips voor het aannemen van personeel in een krappe arbeidsmarkt.

Verder lezen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)