Terug naar blog
10 min leestijd

Book review: Essentialisme – niet meer alles moeten

Een boek lezen: met twee jonge kindjes komt het er niet van. Net zoals leren naaien, een ‘van’ ombouwen tot camper of mijn baking skills verder ontwikkelen. Ik ben te druk bezig met de perfecte mama, partner, housekeeper, kok, planner te zijn: you name it, I’m on it. Om over mijn werk maar niet te spreken. Ik wil alles tegelijk en het liefst nu. Ik ben een echte non-essentialist, aldus Greg McKeown, de auteur van het boek dat niet per toeval op mijn pad is gekomen…! Én ik heb het gelezen: tik! Nieuwsgierig naar mijn bevindingen? Lees dan snel verder!

Investeer in de juiste activiteiten

Het doet wel wat Amerikaans aan, maar als je daar een beetje doorheen kijkt, merk je dat de auteur Greg McKeown, een aantal rake punten heeft. Want hoe vaak vragen we onszelf niet af ‘Hoe kan ik het allemaal doen?’, in plaats van ‘Waar kan ik volledig voor gaan?’. Essentialisme is een manier van leven en gaat niet om streven naar minder doen, maar om weer controle te nemen over je eigen keuzes. Zo verstandig mogelijk je tijd en energie investeren, want meent McKeown, als jij geen prioriteiten stelt voor jou leven, doet iemand anders dat wel.

Als het geen duidelijk ‘ja’ is, is het een duidelijk ‘nee’.

Greg McKeown

Auteur van “Essentialisme”.

Prioriteit versus prioriteiten

Één van de grootste eyeopeners voor mij persoonlijk was deze: het woord prioriteit komt af van het Franse ‘priorité’. Enkelvoud dus, precies zoals het bedoeld was in de 15e eeuw. Pas in de 20e eeuw vond dit woord zijn meervoud en spreken we van prioriteiten. Waarom? Kun je acht prioriteiten hebben en ze allemaal even goed doen? McKeown stelt dat er moment bestaat waarop méér doen niet méér oplevert. Door jezelf te dwingen opties te overwegen en te kiezen voor die optie die voor jou het beste is, verhoog je je kans op resultaat aanzienlijk.

Iedereen verkoopt iets in ruil voor jouw tijd

Met deze bewustwording in het achterhoofd neemt Greg McKeown je steeds dieper mee op het pad van de ‘essentialist’. En dat begint met een duidelijk doel kiezen, ‘nee’ zeggen en tijd maken om na te denken. Klinkt allemaal heel simpel, maar ga eens na hoe vaak jij ‘ja’ zegt op verzoeken zonder er echt over na te denken. Iedereen verkoopt wel iets, een idee, een visie, een mening, in ruil voor jouw tijd, schrijft McKeown.

Grenzen zijn een beetje als muren van een zandkasteel. Zodra we er één om laten vallen stort de rest ook in.

Greg McKeown

Auteur van “Essentialisme”.

De toolbox naar meer voldoening

Met zijn werk geeft McKeown je een flinke toolset om meer te handelen naar wat jij belangrijk vindt én om dus meer voldoening uit je werk of privé leven te halen. Zeker in een wereld waar geen grenzen meer zijn aan wanneer er verwacht wordt dat je beschikbaar bent. In een wereld waar we alles kunnen krijgen, en waar iedereen alles kan vragen. Waarin we ons zorgen maken om een kans mis te lopen, liever conformeren aan verwachtingspatronen en ons sociaal ongemakkelijk voelen als we wél een keer ‘nee’ zeggen.

Ookal doet het dus wat Amerikaans aan, na het lezen van het boek kun je niet anders dan je gedrag herkennen in de ‘non-essentialist, en een enorme behoefte te voelen naar de weg van de essentialist. Een aanrader dus!

Karlijn

Recente artikelen

Meer in ons blog
10 min leestijd

Hoe vaak vragen we onszelf niet af ‘Hoe kan ik het allemaal doen?’, in plaats van ‘Waar kan ik volledig voor gaan?’. Met zijn ‘Essentialisme’ geeft auteur Greg McKeown je een handige toolset om meer voldoening uit je werk én prive te halen. Een aanrader!

Verder lezen

Meer carrièretips, blogs en vacatures ontvangen?

(Je kunt nieuwsbriefvoorkeuren altijd wijzigen of jezelf uitschrijven)